SPF Aktuellt november 2022

Bästa SPF medlemmar
Nu är det höst och kanske inte riktigt normalt novemberväder med tanke på den höga temperaturen i början av månaden som nu börjar bli ”det nya normala!”. Luften är syrerik och visst har vi haft några soliga och vackra dagar under månaden.
Vi hoppas att alla mår bra och ser tiden an mot kommande december och julfirande.

Vad händer i föreningen under december?

Lunch tillsammans

Nästa gång är fredagen 2:a december kl.13:00.

Denna gång besöker vi KÖK Nyström som ligger i Trafikverkets lokaler vid huvudentrén. Det är nyrenoverade lokaler efter om- och tillbyggnad i hela Trafikverkets byggnad.

OBS Ingång till Kök Nyström ligger ”runt hörnet” dvs mot Högskolans lokaler.

Din anmälan för att medverka gör du till

-       Karl-Erik Morén på mobil 070-753 32 16

-       k-e.moren@telia.com

Det finns en begränsning på 70 personer så ”först till kvarn gäller”.

Månadsmöte tisdagen den 13:e dec i Pingstkyrkan

Vår kör Carpe Diem underhåller oss med julvisor/sånger där vi som åhörare också får vara med och bistå kören i någon sång.

Föreningen kommer i år att bjuda på entrén, julsmörgås och julmust/vatten samt kaffe med pepparkaka. Det gör vi då föreningen nu är över 1 000 medlemmar. Det tycker vi är värt att fira.

Lotteri kommer att finnas som vanligt.

För att vi ska kunna få detta att fungera så behöver vi ta in förhandsanmälan då det är begränsande utrymmen med sittande deltagare vid bord max 150 personer. Denna förhandsanmälan gäller även styrelsen samt övriga funktionärer. ”Först till kvarn får gälla” och anmälan görs

-       helst via mail till lena.stenstromtamm@gmail.com

-       eller tel. Margareta Bergkvist 070-5870995.

OBS Tidigaste anmälan är tisdagen den 29:e nov från kl. 10.00. Försök till tidigare anmälan gäller ej. Sista anmälningsdag år 6:e december.

Välkomna

Önskar möteskommittén

Trygghet vid deltagande i SPF-aktiviteter

Nedan beskrivs ett par åtgärder/information som syftar till att deltagande i aktiviteter som anordnas av SPF Seniorerna Borlänge ska kännas tryggt.

Det ena är information om föreningens hjärtstartare och det andra är vad som gäller vid deltagande vad avser olycksförsäkring

Styrelsen för SPF Borlänge tog för några år sedan beslut att anskaffa en hjärtstartare i avsikt att vara garderade om någon skulle drabbas av plötsligt hjärtstopp. Föreningen köpte även utbildning i HLR (HjärtLungRäddning). Utbildningen genomfördes av en kompetent sjuksköterska från Akuten Falu Lasarett och med erfarenhet av att arbeta på SOS och vara behjälplig när någon ringer om sjukdomsfall. Deltagare var styrelsen och ett flertal av personer som ingår i våra kommitter.

Utbildningen repeterades under juni 2022 i avsikt att upprätthålla kompetensen.

Tanken är att föreningens hjärtstartare ska vara med på alla arrangemang som anordnas. Det innebär ex.vis att hjärtstartaren är med

-       På hemliga resan

-       På månadsmöten i Pingstkyrkan

-       På nöjeskvällar

Etc.

Vår förhoppning är att den aldrig ska behöva användas.

Den andra informationen avser olycksfallsförsäkring. Följande gäller.

Mötesförsäkring

Samtliga medlemmar omfattas av SPF Seniorernas mötesförsäkring vid olycksfall i samband med aktiviteter anordnade av förening, distrikt eller förbund. Mötesförsäkringen gäller även vid oavlönat arbete som utförs på uppdrag av SPF Seniorerna.

Mötesförsäkringen betalas av förbundet och behöver inte tecknas av den enskilde medlemmen utan ingår i medlemsavgiften.

Det är ett exempel på vad vi som medlemmar får för vår medlemsavgift. Vidare kan det kännas tryggt för oss att veta att man är olycksfallsförsäkrad när man deltar i SPF-aktiviteter.

Var finns information till er som har tillgång till IT-tekniken

Styrelsen har beslutat sedan tidigare i år att våra huvudsakliga informationskanaler är

-       Lokalt i Borlänge

-       Föreningens hemsida

-       SPF- Appen.

Vår förhoppning är att Borlänge Lokalt och Borlänge Tidning sätter in de reportage  som vår informationskommitté skickar in.

Aktuell information om vad som händer och sker hittar man under fliken Aktiviteter på vår hemsida.  Adress till hemsida: www.spfseniorerna.se/borlange

VI har startat upp ett arbete med att kunna hålla vår hemsida helt uppdaterad. Arbetet pågår men man kan i ögonblicket hitta inaktuell information. Föreningen strävar efter att nå situationen att informationen uppdateras löpande och att inaktuell information tas bort. Detta bör vara avklarat i början på 2023

Ni som inte har tillgång till den digitala tekniken

Ni erhåller information via Lokalt i Borlänge och medlemsbrevet SPF Aktuellt.

Nästa SPF–Aktuellt kommer i januari

Behov av funktionärer/medarbetare i våra kommitter

För att vi ska kunna fortsätta erbjuda och utveckla en mångfald av olika aktiviteter som känns attraktiva och spännande för våra medlemmar behöver vi bli flera som kan hjälpa till.

Vi har fortfarande några platser obesatta. Styrelsen tar tacksamt emot förfrågningar och svarar på frågor.

Kontakta Hugo Tamm 070-6161515 eller Per Kjellin 070-5180959 för frågor och svar.

Med det vill styrelsen önska er

En riktigt God Jul & Gott Nytt År

Borlänge november 2022