Noteringar från Avecprovning 14 december 2023

Avecprovningen med Olof Noréus som provningsledare var den 18:e provningen i SPF-regi, men endast den andra där vi träffats fysiskt. Övriga 16 har varit på Zoom. För framtiden planeras fysiska provningar att dominera, men det blir även i fortsättningen provningar på Zoom. Kanske ett par per år.

Dagns provningstema Avec, innebar en blandning av cognac, rom och olika sorters whisky. Första provningen med en sådan blandning av drycker. Vad som provades, pris och antal röster vid omröstningen.

1. Martell VSOP, 40 %, 729 kr                                            3 röster
  2. Martell Cordon Bleu, 40 %, 1549 kr                              34 röster
  3. Havana Club Selección de Maestros, 45 %, 439 kr      14 röster
  4. Glenburgie 15yo Single Malt, 40 %, 439 kr                     8 röster
  5. Aberlour Casg Annamh, 48 %, 649 kr                           22 röster
  6. Redbreast 21yo, 46 %, 2635 kr                                     21 röster

1 - 5 är köpta på Systembolaget. Den irländska potstill-whiskeyn Redbreast 21yo säljs aldrig i Sverige, så den är inköpt på whiskyauktion i Tyskland. Trots ett högt pris är det enligt Olof Noréus billigare än vad man idag får betala på Irland, där prislappen är ca 3000 kr.

Dagens provning var sista gången på Sims Gårdshus. 2024 blir de fysiska provningarna i Dahlbergssalen på Maximteatern.

Program våren 2024.

1. 1 februari - Romprovning med Carina Mian, Maxim.
  2. 13 mars - Calvados med Nathalie Lemoine från Château du Breuil, Zoom.
  3. 12 april - Japansk whisky med Whiskysystrarna Carina & Monica, Maxim.

Som nämndes ovan, så är vi just nu i en period med förändring. Går från 100 % Zoom till fysiska provningar som dominerande. Fysiska provningar kräver ett betydligt högre deltagarantal än Zoom för att vara möjliga att genomföra av ekonomiska skäl. Och det intresset verkar finnas just nu i varje fall. Men det måste också finnas ett långsiktigt intresse. Du som deltog vid Avecprovningen - är det något vi kan göra ännu bättre i fortsättningen tycker du? Om du har några idéer, skicka gärna ett mail till mig med dina synpunkter.

Hälsar

Bernt