Japansk whisky med Whiskysystrarna Carina & Monica

Nu är vårsäsongen 2024 avklarad när det gäller dryckesprovningar. En säsong som präglades av ”Girl Power” när det gäller provningsledare eftersom det enbart varit kvinnliga provningsledare. Avslutning med japansk whisky under ledning av whiskysystrarna. Ett provningsföredrag som behandlade mycket mer om Japan än whisky och några medlemmar hade kommit för att enbart lyssna på föredraget. Men dom blev inte helt lottlösa. Serverades äkta japanskt te och japanska kakor som Carina inhandlat vid sitt besök i Japan under februari - mars 2024.

Sorlet var högt bland de 70 deltagarna när tankar och åsikter om whiskyn utbyttes. I vanlig ordning avslutades provningen med omröstning om kvällens bästa dryck/whisky.

Glas 1 - Hakushu 2 röster
Glas 2 - Miyagikyo 23 röster
Glas 3 - Yoichi 18 röster
Glas 4 - Ichiro´s Malt 51 röster
Glas 5 - Yamazaki 33 röster

Att glas 4 - Ichiro´s Malt - blev en ganska överlägsen vinnare var kanske inte så förvånande. En smakrik och karaktärsfull whisky som finns/fanns i en begränsad upplaga. Till Sverige kom 36 flaskor varav SPF Borlänge lyckades knipa 2 flaskor.

Höstens program är nästan klart. Tema och provningsledare till tre av fyra provningar är klar. Medlemmarna fick chansen att rösta om temat till den sista provningen 5 december. Nästan alla röstade för förslaget med snapsprovning. Så nu gäller det ”bara” för oss i kommittén att få till en attraktiv provning.

2024-04-21
Bernt Sjödin

En fullständig berättelse om kvällens aktivitet finner du här.

Fler bilder från kvällen.