Månadsmöte 2024-04-09 - Reportage

Bert gjorde succé och drog fullt hus.

Månadsmötet i april hos SPF Seniorerna Borlänge besöktes av bygdens son och SVT-profilen Bert Sundström, som inför 160 medlemmar berättade om sitt liv som journalist och med speciell inriktning på Ukraina. Från uppväxten i Stora Tuna gick resan ut i vida världen. Uppsala, Buenos Aires och Washington innan det blev Moskva från 2002 till februari 2023.

Den överlägset mest minnesvärda upplevelsen från den långa journalistkarriären är den ryska invasionen av Ukraina 24 februari 2022. Visste att det skull bli krig, men inte när och var anfallet skulle ske. Bert skulle enligt plan åka hem senare samma dag. En hemresa som då inte kunde genomföras. Därefter kommer 3 februari 2011 i Kairo och den arabiska våren. Bert blev överfallen, misshandlad och knivskuren och överlevde den attacken med ett nödrop. Kriget i Jugoslavien på 1990-talet har också satt djupa avtryck.

Huvudfokus för föredraget var av naturliga skäl Ukraina och den ryska invasionen. En invasion som började redan i februari 2014 med Krim. Med sin långa erfarenhet av Ryssland så har Bert en klar uppfattning om landet och Kreml. ”Allt av vikt som sägs från Kreml är lögn”. Något som pågått i 15 - 20 år. Varför har Ryssland anfallit Ukraina? Svaret är, att Putin ser som sin livsuppgift att återupprätta det ryska imperiet. Ett mål som han även delar med många andra ryssar.

Månadsmötet var den här gången gratis och medlemmarna ombads i stället att lämna pengar för att stödja Ukraina. 12015 kronor som vidarebefordras till UNHCR.

Eftersom många medlemmar som önskade att delta inte fick plats, så planeras ett nytt besök av Bert hösten 2024, så att även dom får möjlighet att lyssna på det intressanta föredraget.

2024-04-21
Bernt Sjödin

Här ser du fler bilder från månadsmötet.