Dryckesprovningar 2024

Ett översiktligt program för dryckesprovningar visas nedan.

Dryckesprovningar

Efter att under 2½ år enbart genomfört dryckesprovningar online via Zoom, så genomfördes en första fysisk provning i september 2023 med mycket positivt resultat och med flera intresserade än de 60 platser som fanns tillgängliga. Ett resultat som öppnar möjligheter i fortsättningen för provningar där vi träffas och umgås fysiskt. För våren 2024 planeras två fysiska provningar och en online.

Torsdag 1 februari – Romprovning med Carina Mian

Vi träffas på Maximteatern/Dahlbergssalen för att prova fem olika rom som valts ut av Carina. Det kommer att finnas totalt 70 platser. Carina är en Borlängetjej som har ett stort och brett dryckesintresse och numera har drycker som sitt arbete. Carina är ideellt engagerad i såväl SMAD (whiskyklubben i Borlänge) som Svenska Whiskyförbundet. Men den här gången blir det inte whisky utan den nya innedrycken mörk rom.

Onsdag 13 mars – Calvados från Château du Breuil med Nathalie Lemoine

Provningen kommer att genomföras på Zoom och det kommer att finnas 35 platser. Château du Breuil är en av de mest välrenommerade producenterna av Calvados och har sin verksamhet i Pays d`Auge som är ett av de två högsta klassade områdena för tillverkning av Calvados. Vi har träffat Nathalie en gång tidigare, nämligen våren 2021 vid provningen av franska destillat då Calvados var en av de tre olika dryckerna. Till den här provningen kommer den svenske importören Stellan Kramer att försöka se till att vi får en speciell Calvados som inte finns i Sverige.

Fredag 12 april – Japansk whisky med whiskysystrarna

Vi träffas på Maximteatern/Dahlbergssalen för att tillsammans med whiskysystrarna Carina Löfstedt och Monica Johnsson fördjupa oss i såväl japansk whisky som japansk kultur. Finns idag ingen whisky som är så eftertraktad som japansk whisky – tillgången är mindre än efterfrågan. Det kommer att finnas 70 platser till den här provningen som innehåller både några ”vanliga” japanska whiskyn och en unik (som sålde slut på Systembolaget på mindre än en sekund när den släpptes i oktoiber 2023).

2023-10-25

Bernt Sjödin