Vaccinbevis

Om ansökning av vaccinbevis

Vaccinationsbevis

Nu när vi har börjat få i gång verksamheten igen inom SPF Borlänge kom nya krav som vi måste förhålla oss till. Hoppas att du haft möjlighet att delta i några aktiviteter under hösten. För att vi ska kunna genomföra det som är inplanerat och annat som är under planering måste vi kunna hantera detta med vaccinationsbevis.

För att du och alla andra ska få möjlighet att delta i de större samlingarna behöver vi ordna till det med vaccinationsbevisen. Om du behöver hjälp på traven kommer vi att skapa tillfällen där du kan få det om det nu skulle behövas.

Så här säger Folkhälsomyndigheten:

Från och med den 1 december kommer vaccinationsbevis att införas vid sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 100 personer inomhus. Genom att kräva vaccinationsbevis av deltagare kan en arrangör fortsätta att bedriva sin verksamhet utan att behöva följa andra begränsningar. Som vaccinationsbevis används de Covidbevis som visar att man är vaccinerad med minst två doser, och som utfärdas av E-hälsomyndigheten.

För SPF Borlänge kommer således vaccinationsbevisen att behövas för alla de aktiviteter och sammankomster inomhus som samlar mer än 100 personer. Hit hör till exempel månadsmöten och nöjesaktiviteter.

Vid dessa möten måste kontroller göras att deltagarna har vaccinationsbevis.

Flera av medlemmarna har säkert skaffat sig vaccinationspass. Om du inte skaffat något ännu så kan man göra det på två olika sätt:

Om man har e-legitimation kan man med hjälp av sin mobil beställa ett vaccinationsbevis och detta kan sedan förvaras i mobilen eller så kan man skriva ut det på papper.
Om man inte har e-legitimation kan man beställa vaccinationsbeviset med hjälp av en blankett och sedan får man sig tillsänt ett dokument med Posten.

Om du behöver hjälp på traven

En del av föreningens medlemmar kan behöva stöd och hjälp med anskaffningen av vaccinationsbevisen.

SPF-medlemmar som redan har vaccinationsbevis kommer att hjälpa till med ansökan. Stödet kommer att ges vid 4 tillfällen:

- Den 30 november kl 13:00 - 16:00 i Pingstkyrkans lokaler Wallingatan 22
- Den   2 december kl 13:00 - 16:00 i Vuxenskolans lokaler Skomakargatan 11
- Den   3 december kl.13:00 - 16:00 i Pingstkyrkans lokaler Wallingatan 22

- Den   7 december kl.13:00 - 16:00 i Vuxenskolans lokaler Skomakargatan 22

Utöver nämnda tider för hjälp kan man även ringa vårt kontor tisdagar mellan kl. 10:00-12:00 på telefon 0243-81713 eller besöka fysiskt.

Med vänliga hälsningar

Styrelsen

.

☞ Medlem som har mobil och e-legitimation tar med sin mobil.

☞ Ansökningsblanketter kommer att finnas på plats för dem som saknar e-legitimation.

Välkommen om du behöver hjälp på traven!

Borlänge november 2021

Styrelsen