Bli inte lurad

Några korta råd så att Du inte blir av med pengar genom bedrägeri

Uppdaterad 2 april 2023 av erik105514@gmail.com

Du skall själv bestämma hur identifiering skall ske.

Om Du blir uppringd så skall DU ALDRIG identifiera Dig med bankdosa eller BankID.

Lägg på luren om telefonsamtalet verkar konstigt.

Information 31 mars från Kommunpoliserna i Borås
Generellt i vårt område har vi en relativt lugn period då det kommer till bostadsinbrott, övriga tillgreppsbrott och brottstrender. Det som dock fortsätter är bedrägeriförsök i olika former så även denna månad vill vi be er om extra vaksamhet för er egen del men också för era närstående och vänner. Lämna aldrig ut era bank-ID uppgifter, kortuppgifter eller personnummer på förfrågan via telefon eller mail. Besöker någon individ er i hemmet, var defensiva och be att få ringa ett samtal till individens företag eller liknanden för kontroll, om ni inte har en sedan tidigare bokad tid.

Läs mer om bedräger hos polisen

Info från Swedbank och Sparbankerna
Tänk på! Banken kommer aldrig ringa för att be dig logga in. Har du blivit uppringd? Avbryt och avsluta genast samtalet och ring till Digital Support.
Vad menas med digital support?
Vi svarar på dina frågor om internetbanken, appen och andra digitala tjänster. Du ringer Digital Support på 0771-97 75 12.

Enligt artikel i Borås Tidning  2022-12-15
Bedrägerier ökar i juletider: "Mer mottagliga"
Där står bl.a.
Många har fått bluff-sms där de uppmanas att klicka på en länk.

VAR UPPMÄRKSAM och MISSTÄNKSAM. Speciellt när det gäller något slags hot.