Vinresa till Alsace och Moseldalen

14--21 september 2016

Bildgalleri

En Fotoresedagbok

SPF Seniorerna Toarp har varit på en långresa till Tyskland och Frankrike i 8 dagar. Resan var en trevlig blandning av aktiviteter, till exempel ett besök på Europaparlamentet i Strasbourg. Likaså gjordes besök på vingårdar i både Alsace i Frankrike och i Moseldalen i Tyskland.

Reseplanerare Lars Svensson och Stig Johansson (deltog ej på resan)
Reseledare Ove Glamheden, Eurotravel
Busschaufför Tomas Schön, Hallgrens Buss

Dag 1 Onsdag: 48 förväntansfulla pensionärer startade resan tidigt på onsdagsmorgonen. Vi lämnade Sverige bakom oss. Lars hade med sig tankenötter och klurigheter till tidsfördriv på resan. Vi åkte mot Bremen, där vi övernattade första natten på Motel One.

Dag 2 Torsdag: Vi fortsatte resan söderut för att få ett mycket intressant studiebesök på Europaparlamentet i Strasbourg. Vi kom dit ganska sent, då vi erfarit, att bilköerna i Tyskland inte är att leka med. Men vi hann ändå med att se den stora plenisalen m.m. Därefter åkte vi vidare till Alsace och vårt hotell Les Remparts i den lilla staden Kaysersberg.

Dag 3 Fredag: Ett besök hos Jean Dietrich i Colmar för vinprovning, gjorde oss ännu piggare och gladare än vi var innan. På eftermiddagen beökte vi blomsterbyn Eguisheim och blev överväldigade av alla vackra pelargonier. Vi har tur med vädret. Lagom varmt och lagom soligt.

Dag 4 Lördag: Den här dagen åkte vi till Alsaces vackraste slott, Koenigsborg. Svenskarna hade varit där 1633 och förstört mycket. Nu var det uppbyggt igen, renoverat och mycket vackert. Med Ronja Rövardotterkänsla. Och utsikten var hänförande. Lunch intogs tillsammans i byn Kintzheim. Tartes flambées serverades. Gott! Efter lunchen åkte vi vidare till Riquewihr, där vi bl. a. kunde handla vin från genuina vinkällare. Att dricka kaffe och gå i butiker hanns också med innan vi åkte tillbaka till vårt hotell och kvällens middag.

Dag 5 Söndag: Efter frukost checkade vi ut från hotellet, i regnväder, och ställde kosan norrut igen, mot Moseldalen, för att stanna i Cochem. Hotellet hette Cochemer Jung. Det låg mitt i stan. Eftersom det var söndagsstängt, så fick det bli lite fönstershopping, för nu var det fint väder igen.

Dag 6 Måndag: Till grannbyn Klotten for vi denna dag. Här fanns vingården Weingut Loosen . Vingårdens ägare Teo berättade om sin vinodling. Vi lyssnade och smakade på det olika sorterna, och köpte utav det, som vi gillade bäst. Sedan, tillbaka i Cochem, steg vi på en flodkryssare, där vi åt en god lunch. Båten gick utmed Mosel till en stad vid namn Beilstein, där vi steg av. Där fanns kaféer och vinkällare i varje gathörn. När vi var nöjda där, kom bussen och hämtade oss tillbaka till hotellet och kvällens middag.

Dag 7 Tisdag: Nu fortsatte vår resa norrut. Förmiddagen rullade på ganska bra. Strax efter lunchstoppet, några mil söder om Hannover, blev vi dock stoppade av tullen. De ville kontrollera bussens papper. Efter 20 minuter fick vi åka igen. Allt var som det skulle. Så åkte vi vidare mot Lybeck, där vi checkade in på Hotel Hanseatischer Hof för en sista övernattning på denna resa. Några passade på att använda deras härliga spa-avdelning.

Dag 8 Onsdag: Efter en god frukost lämnade vi hotellet. Vi stannade vi Heiligenhafen för inköp av drycker och godis. Nu var det ganska fullt i bussens bagageutrymme. Efter färjorna Rödby-Puttgarden och Helsingör-Helsingborg och ett sista stopp på Hallandsåsen, räknar vi ner för hemkomst.
Vi får tacka varandra och framförallt reseledningen för en trevlig resa.

Vädret var på vår sida hela resan och vi återkom till hemtrakterna nöjda och glada.

Vi tackar Lars, Stig och Ove som hållit i planeringen och genomförandet av denna trevliga resa.