2017-03-20 Försök inte lura mig

Under 3 måndagar har 14 deltagare fått information om att inte bli lurade av andra. Studiecirkeln leddes av Birgitta Klang och Gert Götesson.

Första måndagen handlade om kontokort, andra om när folk blir lurade hemma, falska hantverkare eller hemtjänst m.m, och sista internet, falska mail.

Andra måndagen var Kjell Fasth från Borås polisen på besök, han berättade lite om Cirkagruppen i Vårgårda som löser många brott mot äldre och hur äldre kan skydda sig och sin bostad mot brott.

Deltagarna har sett filmer, fått information samt diskuterat med varandra och utbytt egna erfarenheter.

Sammanfattningsvis kan man konstatera
att INTE svara ja när någon vill sälja något som du inte vill ha
att se till att åtgärda en bluffaktura omgående. Läs mer på www.konsumentverket.se
att låsa ytterdörren så inte objudna kommer in
att inte ta emot hjälp från okända vid bankomaten
att inte släppa in någon som exempelvis bara vill ha lite vatten
att spärra obehörig adressändring hos Skatteverket
att ha någon form av spärrtjänst angående exempelvis bank och kreditkort
att inte förvara plånbok/handväska/nycklar synligt och helst inte i hallen nära ytterdörren
att inventera dina värdesaker och se över hur du förvarar dem.