Referat från resa till Hornborgarsjön mm 4 april

• Bild Rosey Rinde

Dagsutflykt till Hornborgasjön, Cesarstugan och Herrljunga Cider 2018-04-04

Denna regniga dag avreste 30 glada SPF:are med buss från torget kl 8:30. Utflyktsmålen var Hornborgasjön, Cesarstugan och Ekehagens forntidsby. Det senare blev dock inställt på grund av det dåliga vädret. I stället hade studiebesök bokats på Herrljunga Cider.

Väl framme vid Hornborgasjön, som var det första stoppet, intogs medhavt kaffe med dopp i bussen innan vi gick ut i det regniga landskapet. Vid utsiktsplatsen hos tranorna fick vi bra information från fågelvärdar som gick omkring bland besökarna. Dessa kom från lokala ornitologföreningar och var väldigt kunniga och villiga att berätta om tranorna. Tranorna ja, de var inte helt lätta att se eftersom fälten kring sjön också hade besök av mängder av sångsvanar. Dessa vita fåglar syntes ju bättre än tranorna, vars gråa färg mer smälte ihop med markerna runt omkring. Det är verkligen imponerande att se alla dessa fåglar på en och samma plats. Denna dag hade man räknat till cirka 11 000 tranor. De utfordras med 8 ton (!) korn varje dag, som sprids med gödselspridare tidigt på morgonen innan fåglarna kommer från övernattningsplatsen.

Nästa stopp blev Cesarstugan, en av byggnaderna på en stor gård som inrymmer restaurang museum, teater, café och bageri. Muséet i den gamla ladan var verkligen sevärt. Där hade man en utställning om bondens år, där man fick följa bondens arbete från sådd till skörd och hur familjelivet var. Vi fick även en inblick i hur högreståndsfamiljerna levde och skillnaden var naturligtvis enorm.

Allting var så fint skildrat. Vid bäcken låg t ex den glada tvätterskan på knä och då hade man riktigt rinnande vatten som porlade när man gick förbi. Människofigurerna, gjorda i vax, var så naturtrogna att man trodde att man hade levande människor framför sig.
Ni som inte har varit här - besök platsen!

Vid ankomsten informerade den nuvarande ägaren, Christian Schmeikal, om gården och vad man arbetar med. Vi satt då i ett stort rum med en brasa sprakande i den stora öppna spisen. Christian avslutade med att ta fram gitarren och sjunga ett par visor för oss och han började lämpligt nog med Astrid Lindgrens "Fattig bonddräng". Christian och hans fru tog över gården så sent som i juli förra året och han beskrev hur busslaster avlöser varandra och att de hade haft många gäster på julbord under december.

Vi åt lunch i Cesarstugan innan vi startade hemfärden via studiebesök på Herrljunga Cider. Där fick vi en intressant rundvandring i bryggeriet men först fick vi information om verksamheten av en anställd innan vi gick ur bussen. Den informationen kunde vi sedan ha nytta av när vi gick en liten tipspromenad inne i deras butik. En intressant sak var att man på fabriken använder sig av uppblåsbara flaskor. Små glascylindrar på cirka 12-15 cm blåses i en speciell maskin upp till stora flaskor och på detta sätt kan man ta emot stora leveranser flaskor på en och samma gång.

Herrljunga Cider startades upp 1911 av en pastor Oskar Svenberg, som predikade i Herrljungabygden. Han började tillverka nattvardsvin för eget bruk och för försäljning till likasinnade. Familjen Branmark tog över bryggeriet 1945 efter att fabrikör Bertil Branmark vid en fotbollsresa till England tillsammans med sin son hade besök en pub och fått smaka den lokala specialiteten - en halvtorr cider. Den första gröna flaskan cider lämnade bryggeriet 1969. Företaget drivs idag av fjärde generationen Branmark. Idag tillverkar man förutom cider också saft, glögg, julmust, äppelvin och källvatten. 8 medelstora äpplen går åt till en flaska cider. Företaget levererar cider över så gott som hela världen: Australien, Kina, Thailand m fl. Cirka 80 anställda arbetar i företaget. Man tillverkar fortfarande nattvardsvin men det är inte någon stor produkt.

Exakt kl 17 körde vi åter in på torget i Bollebygd, till Kjells stora glädje exakt på klockslaget som man hade beräknat. Jag hade vissa besvär med att ta mig hem till fots med dels lite inhandlade varor men också med priskassen jag fick, det var nämligen jag som vann tipspromenaden!

Tack Erna och Kjell för en trevlig dagsutflykt!