Referat från Gotland 2

Gotlandsresa nr 2 11-14 juni 2019
Kl 06:30 avgick bussen från Gästgivartorget, så det blev en tidig morgon.
Alla 46 SPF:are kom i tid och bussen kunde börja rulla på utsatt tid. Förväntansfulla och glada åkte vi iväg och första stoppet blev på en servering i utkanten av Nässjö, där vi fick kaffe och fralla. Vi fortsatte mot Oskarshamn, varifrån färjan till Visby avgick kl 11:30. Det blev lunch på båten medan den stadigt och lugnt gled fram över Östersjön. Vi var framme i Visby kl 14:40. Ännu var vi ovetande om vad som skulle möta oss när vi klev ur bussen. Men när vi gjorde det, vid Almedalen, så blev vi alla förälskade (jag är ganska säker på att jag talar för oss alla). Denna förälskelse handlade inte om de fina omgivningarna, som naturligtvis också var fantastiska, utan om vår guide Gunilla. Att kunna få en så stor grupp människor att bli omedelbart betagna är antingen en stor konst som växt fram under många år eller också en naturbegåvning. Jag tror på det sistnämnda. Gunilla – en liten människa med röd väst där det stod Guide Gotland på ryggen, med ljust spretigt hår under en röd keps, pigga ögon och ständigt leende – besatt stor kunskap i biologi, geografi och historia och hade dessutom en stor portion humor. Man kunde inte annat än tycka om henne – omedelbart!
Gunilla började med att berätta hur det här med politikerveckan i Almedalen startade. Det började 1968 med att Olof Palme, som med familjen vistades på Gotland om somrarna, ombads att tala lite inför befolkningen och turisterna när han nu ändå var där. Detta gjorde han gärna, till att börja med i all enkelhet stående på ett lastbilsflak. Allteftersom växte detta till att bli det stora evenemang som det är idag.
Gunilla visade oss runt i Visby under drygt två timmar och turen avslutades med ett besök på Gotlands Museum. Därefter tog vi adjö av henne för att åka och installera oss på Tofta Strandpensionat 2,5 mil söder om Visby.
Kl 19 var det middag bestående av fläskytterfilé med ugnsstekta rotfrukter samt marängswiss till efterrätt. Trötta efter dagens alla intryck och tidiga morgon gick jag och min rumskompis till sängs redan vid 21-tiden.
Dag två satte vi oss i bussen kl 9 efter att ha ätit en frukostbuffé. Gunilla mötte upp vid bussen och skulle vara med oss hela dagen på vår tur söderöver. När alla satt sig i bussen kom ösregnet. Första stoppet var vid Ekstakustens naturreservat, där det skulle bli busskaffe. På väg dit såg vi stora fält med blåeld, ängarna lyste blått som havet – jättevackert. Regnet upphörde lagom till kaffepausen men började igen när vi åter var på väg. Vi besökte Öja kyrka samt Kettelviks stenmuseum innan vi åt lunch på Majstregården alldeles intill Hoburgs-gubben, som blev flitigt fotograferad. På Kettelviks stenmuseum fick vi lyssna till Henrik Nilsson, som med mycket humor berättade historier om stenarbetarna samt om slipstenens historia. På hemvägen besökte vi Vamblingbo kyrka och prästgård, där de hade en utställning av fågelmålaren Lars Jonssons fina målningar. Där fanns även ett café och en trädgårdsbutik.
Dagen avslutades med middag på pensionatet kl 19. Den bestod av kycklingfilé och ugnsstekt potatis och grönsaker. Efter middagen fick en promenad till stranden avsluta en trevlig dag.
Dag 3. Efter frukost gick färden mot norra Gotland och Fårö. Vi hämtade upp Gunilla inne i Visby. Det var lite gråmulet men solen glimtade till emellanåt och vi klarade oss från regn varje gång vi steg ur bussen. Vi besökte bl a Langhammars naturreservat, där vi fick se raukar av många olika modeller. De har genom århundraden stigit upp ur havet allteftersom Gotland har rest sig ur vattnet. Ön reser sig fortfarande ungefär 2 mm om året. Från Langhammar åkte vi till Bergman-trakter och besökte Fårö kyrka, där han och Ingrid ligger begravda. Det är en mycket enkel grav – bara en rundad natursten med deras namn och en stenlagd gång framför. Bergman ville ha det så, enkelt och lättillgängligt. Han hade själv valt gravplatsen, ett stillsamt hörn av kyrkogården alldeles innanför murarna.
Efter detta intogs lunch på Fårögården, ett väldigt mysigt ställe. Vi fick underbara lammfärsbiffar, stekt färskpotatis med jättegod sås och härliga tillbehör.
Innan vi var hemma hann vi också med ett kort besök på Högklint, en utsiktsplats ovanför Visby med vidunderliga vyer över hav och land.
På pensionatet väntade sedan en gotländsk afton, där vi fick se prov på olika gotländska lekar, bl a att kasta varpa, spela kubb och demonstration av armkrok och annan vild kraftmätning. Middagen bestod av lammstek med god sås till samt varm saffranspannkaka med grädde till efterrätt. Till kaffet blev det underhållning av en trubadur samt allsång.
Dag 4. Hemresedagen startade tidigt, kl 06:30 skulle alla sitta i bussen. Frukosten fick vi äta ombord. Vi anlände till Nynäshamn kl 10:30 och färden gick sedan via Södertälje och Nyköping till Stavsjö, där vi åt lunch. Vi var hemma i Bollebygd strax efter kl 18, trötta och fullmatade med inte bara mat utan även gotländsk historia.
Stort tack till Peter och Carina från Leija Touring som lotsade oss tryggt och säkert på alla vindlande vägar de här dagarna! Och tack Kjell och Siv för att ni tog hand om oss så bra!