Referat från Norgeresan 31 maj

SPF-SENIORERNA i Bollebygd genomförde i månadsskiftet Maj-Juni den första av två Norgeresor.

Som uppvärmning besöktes Lars Lerins Konstmuseum på Sandgrund i Karlstad. Resan gick sedan via Charlottenberg och Kongsvinger till Hamar för första övernattningen.

Nästa dag fortsatte vi i den vackra Gudbrandsdalen till Lillehammer och OS-backen. I Dombås bytte vi sedan bussen mot tåg för att på Raumabanan ta oss förbi Trollveggen och Kyllingbron till Åndalsnes. Vi imponerades redan från början av det vackra landskapet men det var bara början. Scenerierna blev mer fantastiska ju längre färden varade. Från Åndalsnes gjorde vi sedan en avstickare för att åka upp en bit på Trollstigen upp till en högplatå där vi serverades kaffe. Man undrade ju hur en stor buss skulle kunna klara hårnålskurvorna. Men med Peter vid ratten och Carina som spejare/lots gick det galant. Dom måste vara Leja´s A-lag.

Övernattning nr två i Molde (Borås vänort). Efter middagen åkte vi med bussen upp till utsiktsplatsen Moldepanoramat (Varden) på 400 m höjd över havet. Efter flitigt fotograferande av Molde och övärlden nedanför återvände vi till bussen. VAD NU!!! Utanför bussen stod ett bord med bubblande glas. Häpna informerades vi om att Erna och Leif firade GULDBRÖLLOP. Hurrarop och improviserad brudvals.

Dag tre startade med en tur på Atlanthavsvejen som löper utmed havet över öar och broar. Tillbaka i Molde tog vi färja över Romsdalsfjorden. Framme i Ålesund guidades vi runt i staden via buss och till fots innan det var dags för middag.

Nästa dag åkte vi buss ned till hamnen (gångavstånd) för att embarkera Hurtigrutten för att med båt fara till Geiranger. Vilka vyer vi såg! Tursamt nog är kamerorna numera digitala annars hade nog filmerna tagit slut. Massor av vattenfall kastade sig utför branterna. Vi kunde också konstatera att här fanns ytterligare objekt till TV-serien "Där ingen kunde tro att någon kunde bo". Sedan var det bara för Peter och Carina att ge sig i kast med hårnålarna igen på vägen mot Fagernes. Underbar fjällnatur! 1,5 mil från Geiranger och 1000 m över havet kunde vi under kaffedrickning se skidåkarna bära sina skidor mot toppen för att sedan idka friåkning utför. För oss bar det också utför mot Fagernes och nästa dag Oslo. Fortfarande vackra fjällvyer, nu också med renar.

I Oslo guidades vi av Lene via centrum med operan till Vigelandsparken med alla sina statyer och slutligen Holmenkollen. Hemresa med utsökt middag på en herrgård utanför Munkedal.

Vilken resa! Det har sagts efter tidigare resor. Vi har fantastiska reseledare i SPF-Bollebygden. Erna och Kjell med sina assistenter passade upp oss som på det bästa pensionat. Kaffe eller lunchpaket vid varje busstopp. HUR ORKAR NI?? Ni har för evigt tagit plats i våra hjärtan. Slutligen tackar vi vår Herre för det vackra vädret och hoppas att han sparat lite till resa två i augusti.