Medlemsmöte den 18 mars 2024

Till dagens möte kom 86 medlemmar och ordförande Anna-Karin Malmkvist hälsade alla hjärtligt välkomna.

Ordföranden lämnade bl.a. information från möte med Kommunala Pensionärsrådet (KPR) gällande regler för seniorers resor inom kollektivtrafiken. Gemensamma krav från SPF, PRO och SKPF ställda till Halmstads kommun är att slopa nuvarande tidsgränser, fria resor fr.o.m. 70 år och översyn av regelverket för resor inom hela länet.

Sedan kom Lina Hansson och presenterade den ideella organisationen Missing People, som hjälper anhöriga och polis att publicera efterlysningar och arrangera sökinsatser efter försvunna personer. Den finns över hela landet. Hon har själv varit aktiv sedan 2018. Det är en anhörig- och sökorganisation som inte får något statligt bidrag utan ”lever på” gåvor från allmänheten. Ingen ska försvinna utan att hittas! Alla kan engagera sig i organisationen – alla kan göra något!

Efter det blev det kaffe, goda smörgåsar och syltkakor levererades av Caféet i Församlingsgården och dags för dragning i dagens lotteri där vinsterna bestod av goda viner.

Överste Mats Klintäng talade om totalförsvarets utveckling och hoten i vår omvärld. Totalförsvaret består av både militär och civil verksamhet (myndigheter, organisationer och företag). Det övergripande målet är att försvara Sverige mot väpnat angrepp och värna vår säkerhet, frihet, självständighet och handlingsfrihet. I Sverige har ett antal regementen återupprättats. Förmågan att agera på underrättelser är en viktig del i utvecklingen av totalförsvaret. Det handlar om att visa försvarsvilja och motståndskraft, stå emot desinformation och ha ett starkt psykologiskt försvar.Han betonade att det är Sverige som har gått med i Nato inte bara försvarsmakten. Samordning mellan olika myndigheter är svårt. Det är mycket på gång och viktigt att myndigheterna samarbetar och löser problem tillsammans! Ett mycket intressant föredrag!