Månadsmöte  den 15 april 2024

Vi började med Föreningsinformation

Trivsellunchen 2024-04-16 på Stureskolans a la carte restaurang.

Det finns platser kvar till de subventionerade resorna till ”Norr om Varberg” och ”I hjärtat av Småland”

Resa till föreställningen”Tosca” på - Göteborgs opera arrangeras av Harplinge SPF-förening

Enkät till deltagarna på månadsmötet med frågor om önskemål på föreningsaktiviteter.

Enkät till deltagarna på månadsmötet med frågan om vilken möteslokal man tycker är bäst -Staffansalen eller i Immanuelskyrkan? Majoriteten tycker bäst om Staffansalen.

• "Killen som ramlade ner från himlen"

"Det är lätt att bli svårlurad”
 Birgitta Karlsson från Länsförsäkringar informerade om hur man skulle bli svårlurad när det gällde swish- och bankidbedrägerier.

• Annonsbedrägerier (facebook, tradera, blocket, lockande pris)
  • Sms från ”barn och barnbarn” – ring alltid personen innan du hjälper till med pengar!
  • Falska sms med länkar, mass-sms till många. Ring inte tillbaka (spoofing – dölja den verkliga avsändaren)!
  • Skärmdelning – Anydesk, TeamViewer. Kan se exakt vad du gör på din skärm.
  • Investeringsbedrägerier uppdelas i olika faser: försäljningsfas, återköpsfas och räddningsfas. När du blivit lurad kan de höra av sig igen efter en tid och erbjuda hjälp att få tillbaka pengarna. Mycket vanligt.
  • Romansbedrägerier – intensiva kontakter – behöver pengar till biljett mm
  • Telefonbedrägerier – utger sig från att ringa från banker, myndigheter, inkasso mm

”Jag trodde aldrig att jag skulle bli lurad” är ett mycket vanligt uttalande från en person som blivit lurad!

Förebyggande åtgärder:

• dölj telefonnr hos operatören
  • spärr på konton
  • klicka aldrig på länkar
  • beloppsgränser på överföring och swish
  • var skeptisk
  • viktigt att polisanmäla

Samkväm
Kaffe, goda smörgåsar och syltkakor ordnade Caféet i Församlingsgården. Sedan var det dags för den spännande dragning i dagens lotteri.

”Killen som ramlade ner från himlen”
Alexandra och Henrik Murdock framförde musikteatern ”Killen som ramlade ner frän himlen". Med humor, musik, dans och skådespeleri skildras Halland under andra världskriget. Föreställningen grundar sig på̊ en sann historia där en amerikansk pilot tvingades nödlanda ett amerikanskt bombplan på̊ Civila Flygfältet i Halmstad. Det handlar om ransoneringskort, kaffesurrogat, mörkläggning, mullret av flygplan i natten, flyglarm, när männen är borta tar kvinnorna vid mm. Vi får följa halmstadstjejen Kerstin som träffar den amerikanske piloten Pete en sommarkväll i Tylösand år 1944. Ett år senare gifte dom sig och Kerstins brudklänning sys av Petes fallskärm. Paret flyttade sedan till USA och ”levde lyckliga resten av livet”.

Flottiljområdet firar 80 år i år
För att anknyta till musikteatern ”Killen som ramlade ner från himlen” informerade Hans Andersson att i år firar Flottiljområdet 80 år. Flygflottiljen F 14 sattes upp 1 juli 1944. Det kommer att bli utställningar, föredrag och flyguppvisningar för att minnas detta under sommar och höst år 2024.

Avslut
Ordförande Anna-Karin Malmkvist tackade för medverkan i dagens möte och önskade alla välkomna tillbaka till nästa månadsmöte 2024-05-20.