Framtidsfullmakt och Anders och Emma Zorn

Till dagens möte kom 98 medlemmar och ordförande Anna-Karin Malmkvist hälsade alla hjärtligt välkomna.

Program för våren 2024 är klart och fanns att ta med sig. Finns också på webben.
Årsmötet hålls 2024-02-19 i Staffanssalen, Söndrums Församlingsgård. Fri entré och föreningen bjuder på fika.Medlemsmail är utskickat 2024-01-08. Handlingarna till mötet ska finnas på hemsidan senast 2024-02-05.
Nya rutiner för anmälan till månadsmöte. Annons i Hallandsposten införs onsdagen veckan före månadsmötet. Anmälan kan göras på telefon onsdag och torsdag och enast på torsdag via e-post kl 12.00 veckan före månadsmötet.

Information om Framtidsfullmakt från Familjens Jurist
Juristerna Josefine Enryd och Linnea Petersson från Familjens Jurist informerade om Framtidsfullmakt. Den är ett personligt alternativ till ”god man”. Framtidsfullmakt kan endast skrivas när man fortfarande ”är vid sina sinnens fulla bruk”. Kan ges till en eller flerapersoner och gäller endast vid fullmaktsgivarens långvariga/bestående oförmåga att fattaegna beslut och kan omfatta personliga och/eller ekonomiska angelägenheter. Det är fullmaktshavaren som avgör när framtidsfullmakten ska träda i kraft.

Familjens Jurist erbjöd också en kostnadsfri ”Livsbesiktning” (30 min) som är en analys av familjens juridiska situation.

Anders och Emma Zorn

Rita Isaksson återkom ochberättade om Emma och Anders Zorns liv i USA och återkomsten till hembygden. Anders Zorn var mycket produktiv och målade många tavlor som visades med hjälp av bildspel. Paret reste mycket tillsammans och oftast var det Anders som bestämde ”Emma spår och Anders rår”. Anders, eller Zorn som han själv kallade sig, jobbade mycketför hembygden och startade bl a Mora folkhögskola, spelmanstävlingar och gjorde många stora välgärningar under sitt liv. Idén att starta Vasaloppet kom från Zorn. Ett mycket intressant och fängslande föredrag!