Nystart resor. Planering pågår.

• SPF-resor. Nystart efter pandemin.

SPF-resorna har varit saknade under Coronapandemin. Sedan en tid tillbaka har Västerbottensdistriktet förberett återstart av resandet och jobbat med ett delvis nytt upplägg. Syftet har varit att samordna planeringen mellan föreningarna i distriktet. De flesta föreningarna har säkert erfarenhet av att resor fått ställas in på grund av för få anmälningar, vilket medfört att bussar och andra färdmedel inte kunnat fyllas. Det har lett till besvikelser hos de reseintresserade och sänkt förtroende för föreningens reseplanering.

SPF-distriktet i Gävleborg led av samma problem. Men för några år sedan beslöts att föreningarn skulle arbeta tillsammans med resorna. Samtliga föreningar i Gävleborg bidrar till reseutbudet och till arrangerandet av resan. Men resorna är tillgängliga för alla distriktets medlemmar. Upplägget blev en succé. Det ledde till fullbokad resor och förbättrade kontakter mellan medlemmar i de olika föreningarna.

Västerbottensdistriktet vill uppnå samma situation. Bengt Jonsson från Åsele och ledamot i distriktsstyrelsen har fått i uppdrag att organisera verksamheten. Tre kommittér har bildats för att jobba med frågorna; en för södra länsdelen, en för norra länsdelen, och en för inlandet. Kommittéerna är i gång med träffa till vilka inbjudits reseansvariga från Gävleborg, som ger råd och tips. Redan nu har fattats beslut att i augusti anordna reseaftnar i Umeå, Skellefteå och Lycksele/Storuman. Till dessa möten där föreningarnas reseansvariga deltar inbjuds också researrangörer och andra som kan bidra med information och hjälpa kommittéerna med planering av verksamheten.

Det är en förhoppning att detta upplägg ger ett starkt stöd till föreningarnas reseplanering och leder till att resorna fylls. Att det dessutom leder till att resande SPFare lär känna och får vänner bland medlemmar i andra föreningar är det en välkommen bonus.

Vi ser fram emot att resandet kommer igång igen till hösten.