Om föreningen

Här finns information kring historik och nuvarande verksamhet

SPF Seniorerna Kedjan i Nordmaling bildades redan 1985, och hade ett par år efter starten nästan 400 medlemmar.  Föreningen hette då enbart SPF, efter förbundets namnändring från tidigare SFRF (Sveriges Folkpensionärers Riksförbund).    Föreningen var den 30:e föreningen som bildades i Västerbotten, men blev snabbt en av de största föreningarna i distriktet, efter giganter som Skellefteå och Björken i Umeå. 1987 hade också föreningen sin första medlem i dåvarande distriktsstyrelsen Han hette Evert Molin från Tallberg i Nyåker.

Föreningen i sig har också haft ett antal engagerade ordföranden.  Under senaste 20 åren kan nämnas sådana profiler som Alvar Bränvall, Allan Bäckman och förståss Anders Boström.  Nuvarande ordförande sedan 2018 heter Ingemar Sandström.

Föreningen har varit mycket aktiv med mängder av evenemang, månadsmöten och inte minst resor av alla de skilda slag, en tradition som håller i sig än.  På program-sidan kan i protokollen läsas om underhållning med musik eller shower, besök från kommun och landsting, informationer från företag, samhällsorganisationer och andra verksamheter, studiebesök på apotek, räddningstjänst och operan i Umeå, bara för att nämna några.  Även reseverksamheten har varit omfattande och varierarande. Föreningen har haft korta endagsresor länet runt, till Stubbriket i hemkommunen, men också erbjudit sina medlemmar resor till Rhendalen, Holland, Norge i samband med 17-maj-firandet, och inrikes till t.ex. Gotland, Dalarna och Roslagen. En stor arrangör av resor för föreningen var i många år Rolf Holmgren, en syssla som numera med den äran sköts av Per-Ulrik Granberg.

Kurs- och studieverksamheten inom föreningen har också varierat, med allt från utbildning i styrelsearbete (redan för 15 år sedan upplevdes svårigheter att få fram medlemmar som ville axla ett styrelseansvar!) till populära Läs & Res-kurser inför resorna, till naturligtvis data och hantering av nya mobiltelefonen! (2008!)

Föreningen är idag en välmående förening med dryga 225 medlemmar, en god  ekonomi, en engagerad styrelse och duktiga funktionärer, uppskattade program och resor, och aktiva i det kommunala tillgänglighetsrådet.  I styrelsens strategiska verksamhetsplan kan läsas att styrelsen kommer att arbeta med bl.a en aktiv medlemsrekrytering, arbeta aktivt med särskilt de yngre pensionärerna, utveckla medlemsvården, säkerställa medlemmarnas intressen via enkäter och undersök-ningar, skapa intressegrupper med egna aktiviteter, vara aktiva i KPR, ha ett aktuellt utbud av kurser och cirklar, och vara engagerade i samverkan med distriktet och distriktets övriga föreningar.