Projekt Inte Ensam

SPF Seniorerna Kedjan i Nordmaling driver i år Projekt Inte Ensam i Nordmaling med stöd från Socialstyrelsen

Socialstyrelsen ekonomiska stöd till SPF Seniorerna Kedjan i Nordmaling innebär att föreningen under detta år har fått resurser för att motverka ofrivillig ensamhet bland äldre.  Föreningen kommer under våren att kontakta samtliga ensamhushåll där det bor någon över 70 år,(525 hushåll) och erbjuda ett antal olika aktiviteter och evenemang för att just bryta ensamhet och isolering.  Självklart kommer alla aktiviteter att ske med hänsyn tagen till coronaläge och aktuella rekommendationer och restriktioner.

Föreningens styrelse och tillfrågade medlemmar kommer att ringa till samtliga som fått brevet från oss, och intervjua vad vi som föreningen kan bidra med och hjälpa till med, just för att den ofrivilligt ensamma personen ska kunna komma ut i friska luften, återfå någon form av social gemenskap, och få vara med på roliga och stimulerande altiviteter och evenemang.  Utifrån intervju-svaren kommer föreningen att arrangera aktiviteter, både i Nordmaling, men även lokalt ute i byarna, efter önskemål.

Till hösten kommer det också att anordnas ett antal lokala data-caféer, där de som har intresse kan komma och fika och samtidigt få ta del av allt roligt och spännande som man kan gör med sin dator, läsplatta, eller t.o.m. via sin mobiltelefon.  Alla aktiviteter kommer att vara kostnadsfria för deltagande.

Projektet beräknas pågå under hela 2021