Folkhälsovecka 17-21 maj 2021

• Folkhälsovecka Många aktiviteter

I maj månad detta år (vecka -20) genomför SPF Seniorerna i Sverige en folkhälsovecka. Aktiviteter kommer att drivas både av förbundet centralt och av de lokala föreningarna. Fokus ligger på fem ämnen Mat/Diet, psykisk ohälsa, relationer, rörelse och hjärnan. Förbundets insats består av minst två aktiviteter om dagen, som innefattar föreläsningar och andra typer av åtgärder. De ämnen som tas upp kan gälla allt från träningstips till kostråd, läkemedel, samlevnad, musikquiz och frågesport. Avsikten är att detta skall presenteras digitalt och finnas tillgängligt även efterhand. Förbundet utlovar en bank med information och material som kan använas av distrikt och föreningar. En central projektledare, som heter Margareta Dahl, har utsetts. Aktiviteter skall också genomföras lokalt. Margareta Dahl har redan börja kommunicera med folkhälsoansvariga i föreningarna. För SPF Kedjan i Nordmaling är Doris Ritola folkhälsoansvarig och kommer att vara den som i första hand arbetar mot projektledaren. Projektet "Folkhälsoveckan" är ännu i planeringsstadiet. Mer information kommer att spridas under våren allt eftersom planeringen fortskrider. Program och planer för vad som skall hända i Nordmaling inom projektet kommer att presenteras på denna hemsida men också i form av affischer och annonser så snart planerna är mer konkreta. Även e-brev till medlemmarna skall används för att sprids informationen.

Styrelsen SPF Kedjan

Tillägg den 9 mars 2021: Planeringen av hälsoveckan går vidare. Folkhälsoansvariga i Västerbottensdistriktet har delats in i tre arbetsgrupper. En för vardera södra och norra länsdelen och en för inlandet. Grupperna arbetar var för sig men tanken är att de skall dela med sig och samordna aktiviteter och arrangemang. Idéer och förslag  är välkomna. Kontakta gärna Doris och lämna synpunkter. Boka in vecka 20. Vi tror att det är varmare då och pandemin på tillbakagång.

Tillägg den 11 april 2021: Planeringen för hälsoveckan 17-21/5-21 går framåt.

Tanken för SPF kedjan är att ordna en tipspromenad måndag-fredag i fem
byar runt Nordmaling. Återkommer med närmare information.

Förbundet kommer att sända digitala föreläsningar/aktiviteter
måndag-fredag ,både förmiddag/eftermiddag denna vecka.

En nationell stegtävling med fina priser kommer att anordnas.

Mer information kommer allteftersom och läggs ut här.

Doris