Månadsträff september 2017

Annika Stomberg från polisen informerade om brott mot äldre, och gav goda råd och rekommendationer

Ett sextiotal medlemmar hade kommit för att lyssna på Annika Stomberg från polisen.Hon informerade om olika brott mot äldre och hur man kunde skydda sig mot dem.Hon framhöll bland annat vikten av grannsamverkan.

Behöver du vara rädd för att bli utsatt för brott? Nej, enligt polisen behöver du inte det, men du bör vara medveten om i vilka miljöer riskerna är större. Exempel på dessa miljöer är:

• Köer i butiker
  • Kundvagnar - ha inte väskan i kundvagnen!
  • Uttagsautomater - be nästa kund vänta en bit ifrån dig! Skydda din kod!
  • Tänk på var du har plånboken! - I bakfickan blir du lätt av med den.
  • Förvara aldrig kort och kod tillsammans.
  • Avböj att växla pengar.

Bedrägerier: Bankerna ringer aldrig upp eller mailar om kortnummer och koder!       Motring om du fattar misstankar om bedrägeriförsök!

Bostadsinbrott:

• Ha alltid ytterdörren låst.
  • Fråga hantverkare som du inte känner om legitimation.
  • Förvara inte värdesaker i hallen eller framme någon annanstans.
  • Larm är en ytterligare säkerhet. Okända personer som ringer på, kollar om du är hemma och kommer tillbaka om de ser möjligheter att komma över dina värdesaker.
  • Skapa grannsamverkan i ditt bostadskvarter.

Bilen:

• Lås alltid! Även i garaget.
  • Lämna aldrig värdesaker i bilen!
  • Parkera om möjligt på en upplyst plats

Om något händer:

• Ring 11414.
  • Ring 112 vid pågående brott!
  • Spärra kortet omedelbart.

Under föredragningen fick medlemmarna ställa frågor som kändes angelägna. Det blev många frågor så det kändes att ämnet engagerade de närvarande.

Efter föredraget informerade ordföranden om bl.a.

• Hellmans Drengar på Lorensbergsteatern den 12/12.
  • Konstresor till Skövde/Lidköping 20/9 och Louisiana 29/11
  • Gourmetklubben som har sin första träff den 30/9.
  • Söndagskafé. En möjlighet att träffas över en kopp kaffe på söndag e.m.
  • Vattengympan. KPR har lyft frågan politiskt och vi får se vad utfallet blir.
  • Patientrådet vid Kinna vårdcentral. Rådet har haft ett möte och SPF representerades av Eva Svedberg och Anita Öresjö. Har du synpunkter, så kontakta Eva eller Anita!
  • Studiecirkel om "Brott mot äldre". Intresserade kontaktar vår studieorganisatör Elisabeth Alexandersson.
  • Studiecirkel om ålderism/äldrediskriminering. Finns intresse tar vi fram material.

Mötet avslutades med dragning i vinlotteriet. Därefter inbjöd ordföranden till nästa månadsträff den 18/10 med räkfrossa i Mariebergsparken. Bindande anmälan till Egon Svensson, 070-7616313.

Länk till bildgalleri