Måndsträff november 2017

• Annika Lindskog Jonsson

Månadsträff november 2017

Många SPF:are hade mött upp till månadsträffen den 8 november.

Ordförande Egon Svensson hälsade alla välkomna och informerade bl.a. om den nya bridgekursen som startar i januari. Gourmetklubben träffas 25 november på Golfklubben.

Vi öppnar på försök Söndagsfiket på söndag 12 november. Alla är välkomna till eftermiddagskaffe på Rönnäng mellan kl. 15 och 17.

Från KPR rapporterades att vi från pensionärsföreningarna driver frågan om, att nästa år återigen få tillgång till ledare för vattengympan via kommunen, då denna verksamhet verkligen är en friskvårdsverksamhet.

Det finns platser kvar till konstgruppens resa till Louisiana den 29 november.

Teaterresa till Sound of Music i Malmö i januari och till Falkenbergsrevyn i februari – anmälan till Egon.

Efter kaffedrickning överlämnades ord och bild till forskare Annika Lindskog-Jonsson från Hjärt- lungfonden. Tyvärr fallerade tekniken idag och Annika fick därför "prata fritt ur hjärtat" !

Hjärt-lungfonden startade i början av 1900-talet på grund av den stora folksjukdomen tuberkulos och när sjukdomen nästan var utrotad, fortsatte man forskninge inom hjärta och kärl.

För närvarande pågår en världsunik, mycket stor undersökning i Sverige, kallad SCAPIS. I studien ingår 30 000 personer i åldrar mellan 50 och 64 år.

Annika själv forskar på tarmfloran och vilken betydelsen den har för utvecklingen av hjärt-kärlsjukdomar. Våra levnadsförhållanden som kost, motion, stress m.m. har, som vi vet, en stor betydelse för denna utveckling, men också bakterierna i tarmen.

Efter den intressanta föreläsningen var det lotteridragning. Ordförande tackade för denna gång och berättade att vid nästa träff 6 december kommer kören Carpe Vocalis och underhåller och 13 december blir det luciafirande som vanligt. Text: Eva Svedberg

Länk till bildgalleri