Vett och etikett i trafiken

Vett och etikett i trafiken.

Vett och etikett i trafiken nr 2

Vilka regler gäller vid körfältsbyten?

Om du åker på en gata med två körfält och den tillåtna hastigheten är 70 km/tim eller lägre får du som trafikant följa det körfält som är lämpligast för din fortsatta färd. Du får alltså köra i det vänstra körfältet längre sträckor.

Du får också göra omkörningar när du ligger i det högra körfältet.

Vill du byta körfält får du göra detta om fara inte kan uppstå. Ligger en annan bil i det körfält som du vill in på så får du givetvis inte göra bytet.

Förare som ligger i det körfält som du vill in på har skyldighet att hjälpa dig att komma in på körfältet genom att anpassa hastigheten.
För att byta körfält måste du använda blinkers för att visa din avsikt.

För Motorvägar med tillåten hastighet 80 km/tim och högre gäller följande:  All omkörning skall ske i det vänstra körfältet utom vid avfarter där man får köra om i höger körfält.    Övriga vägar med två körfält skall omkörning ske i det vänstra körfältet

Västerås 2021-05-08

Vett och etikett i trafiken 1.

Vad gäller vid körning i korsning med trafikljus?

När man kör fram mot en korsning med trafikljus bör man iaktta vilka ljus som är aktuella.

Är det grönt ljus bör man tänka på att det snart kan slå om till gult/rött

Blir det grönt/gult skall du stanna om du kan! (man bör inte tvärbromsa så att bilen bakom riskerar att köra in i min bil).

Vid rött ljus skall du givetvis stanna!

Vad är bötesbeloppet för den som inte stannar för gult eller rött ljus?

Enligt ordningsbotsreglerna är bötesbeloppet 3000:- för att köra mot gult eller rött sken!

Du kan få körkortet indraget om du kör mot rött ljus.

Under hösten 2015 gjorde dåvarande Västerås Trafiksäkerhetsförening 4 tvåtimmars- kontroller vid trafikljusen i korsningen Stockholmsvägen – Österleden. Ca 3000 fordon kontrollerades vid varje kontrolltillfälle. 57 st fordon körde mot rött ljus medan det var ca 60 st fordon som vid varje kontroll körde mot gult ljus.

Skrämmande siffror!

Slutord:

Vad kan vi göra åt detta? Varje ansvarskännande fordonsförare bör ändra sitt körsätt och lugna ner farten när vi närmar oss trafikljusen. Vi bör inte gasa på som många gör idag.

Västerås 2021 05 05

Sven – Gunnar Wallin