2022 03 21

Ändra trafikregleringen i korsningen Drottninggatan – Götgatan så att man skall veta vilka regler som egentligen gäller i korsningen.

Västerås kommun, VLT-insändare

SPF Rudbeckius

Jag har under många år försökt att få Västerås stad att ändra trafikregleringen i korsningen Drottninggatan – Götgatan så att man skall veta vilka regler som egentligen gäller i korsningen. Som tur är har ingen svårare trafikolycka skett i korsningen.

Vad gäller i dag?

Götgatan är i dag huvudled fram till korsningen med Drottninggatan enligt kommunens trafikliggare.

Drottninggatan är huvudled från Vallbyleden ner till Råbyleden.

Om du idag kör Drottninggatan söderut så träffar du på en varningsskylt strax före Götgatan som berättar för dig att huvudleden svänger till vänster och att det är väjningsplikt söderifrån på Drottninggatan och västerifrån på Götgatan.

Kommer det samtidigt en bil på Götgatan från Djäknebergshållet kör han på en huvudled och träffar på en liknande varningsskylt där huvudleden enligt skylten svänger höger upp på Drottninggatan och att det är väjningsplikt för fordon söderifrån på Drottninggatan och västerifrån på Götgatan.

Om jag vill köra vänster ner på Drottninggatan från Götgatan vet jag inte vilka regler som gäller.

Om jag vill köra rakt fram ner för backen mot Götgatan när jag åker på Drottninggatan vet jag inte vad som gäller.

Mitt förslag är: Ta bort alla skyltar i korsningen och ersätt dem med den relativt nya skylt sättningen Flervägsväjning B1 + T 13 samt sätt en skylt B5 på Götgatan om att huvudled upphör före korsningen med Drottninggatan.

Då kommer alla som närmar sig korsningen veta att den som är först in i korsningen har rätten att åka in först och övriga fordon kör i den ordning man kommer in mot korsningen. Jag tror att detta vore en bra och säker lösning för denna korsning.

Västerås 2022 03 21

Sven-Gunnar Wallin