Drottninggatan / Götgatan

Måste en olycka hända innan man ändrar skyltningen i korsningen Drottninggatan / Götgatan Västerås.

Måste en olycka hända innan man ändrar skyltningen i korsningen Drottninggatan / Götgatan Västerås?

För tre år sedan anmärkte Västerås Trafiksäkerhetsförening på skyltningen i korsningen Drottninggatan/Götgatan. Jag har för ca ett år sedan åter påpekat bristerna men fortfarande har man inte gjort något åt ärendet.

När en bilande turist kommer körande på Götgatan mot Drottninggatan får han/hon klart för sig att man åker på en huvudled. Strax före Drottninggatan finns en varningsskylt med ett grovt streck som visar sväng upp för backen norrut på Drottninggatan. Vad menar man med denna? Är det en markering om att huvudleden svänger höger i korsningen eller markerar den bara hur bussarna går.

Om turisten vill åka rakt fram över Drottninggatan eller svänga vänster ner mot Råbyleden på Drottninggatan är det mycket oklart om vilka regler som skall gälla. Det finns ingen skylt om att huvudleden upphör och det finns ingen skylt efter Drottninggatan om att huvudleden fortsätter. Turisten tror nog att han åker på en huvudled och att bilar som kommer norrifrån på Drottninggatan har väjningsplikt. Lika fel blir det för bilförare som åker på Drottninggatan söderut och vet att man åker på en huvudled. Man tror givetvis att man har företräde före bilar som kommer från Djäknebergshållet mot Drottninggatan.

Jag föreslår att man så snart som möjligt gör om skyltningen och då gör rätt.
Västerås 2018 11 20

Sven – Gunnar Wallin