Drottninggatan Götgatan

På det nya året gör jag ett nytt försök att få ändringar av trafikskyltarna i korsningen Drottninggatan – Götgatan. Jag hoppas att Västerås stad ändrar sig och agerar.

Om man åker på Götgatan från Djäkneberget mot Drottninggatan gäller att du åker på en huvudled. I korsningen med Drottninggatan upphör huvudleden enligt Västerås trafikliggare.

Vägmärket B 5 saknas på platsen varför turistande bilförare blir vilseledda att tro att man har förkörsrätt mot Drottninggatan.

Före korsningen med Drottninggatan finns ett Varningsmärke som också vilseleder turisten. Skall man tro att väghållaren menar att huvudleden svänger till höger i korsningen och att fordon från söder på Drottninggatan och väster på Götgatan har väjningsplikt? Man kan kanske även tro att man beskriver hur en busslinjes sträckning ser ut i korsningen.

Drottninggatan är ju en huvudled hela vägen.

Vad gäller för regel för turisten som åker på Götgatan och vill svänga vänster på Drottninggatan?

Vad gäller för regler för turisten som åker på Drottninggatan från Vallbyhållet och vill åka rakt fram i korsningen med Götgatan?

Mitt förslag är att man tar bort alla nuvarande skyltar och ersätter dem med fyra skyltar ”flervägsväjning” B1 + T 13 samt kompletterar med en skylt B 5 på Götgatan före korsningen med Drottninggatan.

Med denna ändring skulle man uppnå liknande effekt som nuvarande ”Flervägsstopp” på flera korsningar i stan.

Flervägsväjning                Huvudled upphör

Västerås 2024 02 04