Hastighetsmätningar

Hastighetsmätning på Skultunavägen vid E18-viadukten 2020 07 02
SPF Seniorerna Rudbeckius trafikombud Sven – Gunnar Wallin tillsammans med Stig Söderlund genomförde en hastighetskontroll på Skultunavägen vid E 18- viadukten efter klagomål från de boende om att hastigheten på gatan oftast var hög och trafiksäkerheten äventyrades på grund av detta. Tillåten hastighetsgräns är 50 km/tim.
Vi kontrollerade hastigheten med laserinstrument mellan kl. 15.30 – 16.00 torsdagen den 2 juli 2020. Följande resultat kan redovisas:
Sammanlagt kontrollerades 86 fordon.
56 fordon höll en hastighet av 50 km/tim eller lägre. Det ger 65 % av alla kontrollerade fordon.
30 fordon höll en hastighet 51 km/tim eller högre. Det ger 35 % av alla kontrollerade fordon.
Om kontrollen utförts av polisen hade troligen 8 st rapporterats för fortkörning på grund av att de höll 56 km/tim eller högre hastighet. Det ger 9 %
De 5 högsta hastigheterna var 68, 64, 63, 60 och 59 km/tim.
1 lätt lastbil passerade och körde 63 km/tim.

Slutord:
Att hela 65 % av de kontrollerade fordonen höll laglig hastighet är mycket positivt.
Samtidigt kan vi konstatera att 35 %av de passerande fordonen körde för fort. Dessa kan förhoppningsvis bli bättre till nästa kontroll och höja trafiksäkerheten lite grann. Troligtvis är hastigheten högre längre ner mot centrum på raksträckan.
På det övergångsställe som finns inom mätzonen passerade 6 st gående under tiden vi var på plats. Samtidigt cyklade 9 st förbi platsen.
Västerås 2020 07 02
Sven – Gunnar Wallin
Trafikombud SPF Seniorerna Rudbeckius

 

Hastighetsmätning på Verksgatan vid fastighet nummer 3 i Västerås 2020 07 02.
SPF Seniorerna Rudbeckius trafikombud Sven – Gunnar Wallin tillsammans med Stig Söderlund genomförde en hastighetskontroll på Verksgatan utanför fastighet nummer 3 efter klagomål från de boende om att hastigheten på gatan oftast var hög och trafiksäkerheten äventyrades på grund av detta. Tillåten hastighet på gatan är 30 km/tim.
Vi kontrollerade hastigheten med laserinstrument mellan kl. 14.20 – 15.20 torsdagen den 2 juli 2020. Följande resultat kan redovisas:
Sammanlagt kontrollerades 225 fordon.
36 fordon höll en hastighet av 30 km/tim eller lägre. Det ger 16 % av alla kontrollerade fordon. Ett mycket dåligt resultat.
189 fordon höll en hastighet 31 km/tim eller högre. Det ger 84 % av alla kontrollerade fordon. Fortkörningarna är katastrofalt många.
Om kontrollen utförts av polisen hade troligen 115 st rapporterats för fortkörning på grund av att de höll 36 km/tim eller högre hastighet. Det ger 51 %. 13 st hade troligen fått sina körkort återkallade på grund av fortkörning.
De 5 högsta hastigheterna var 59, 57, 55,55 och 54 km/tim.
12 st lätta lastbilar/företagsbilar passerade och 10 av dessa körde för fort.
En taxi som passerade körde så fort att körkortet skulle ha återkallats vid en poliskontroll.
En moped passerade kontrollen med hastigheten 49 km/tim.
23 gående och 14 cyklister rörde sig runt platsen vid vår kontroll.

Slutord:
Klagomålen från de boende är verkligen befogade på denna gata. Att 84 % av de passerade bilarna körde över 30 km/tim är skrämmande och riktningen på de passerande bilarna var ungefär lika många åt bägge hållen. Vilka är det som kör för fort? Troligtvis är det många boende på Lillåudden som kör där. Är hastighetsbegränsningen 30 km/tim befogad på platsen? Kan hastighetsgränsen för 40 km/tim flyttas närmare bostadshusen t.ex vid fastigheten Verksgatan 3? Eller är det så att vi alla måste skärpa till oss när det gäller hastighetsefterlevnaden?
Västerås 2020 07 02
Sven – Gunnar Wallin
Trafikombud SPF Seniorerna Rudbeckius

 

Efter påringning från boende på Vargbogatan 7 om hjälp med hastighetsmätning på Vargbogatan utanför deras boende har SPF Seniorerna Rudbeckius den 21 nov 2019 mellan kl. 14.00 - 15.30 genomfört hastighetsmätning med laser utanför fastighetslängan. Kontrollanter var Sven – Gunnar Wallin + Linus Wallin.

Under sommarmånaderna fram till den 15 oktober har föreningen efter tillstånd från Västerås stad haft farthinder bestående av blomlådor + gupp utanför på gatan. Under denna period var undertecknad på plats och kunde konstatera att det inte gick att köra med hög fart förbi fastighetslängan varför vi bestämde att vi skulle göra en kontroll efter det att farthindren tagits bort.

117 st mätningar genomfördes och vi kunde konstatera att de flesta fordonen kom från Hemdalshållet Vi kunde också konstatera att 32 st gående och 17 st cyklister var i rörelse runt mätplatsen under tiden vi var på plats.

Dag som ovan kunde vi notera följande hastigheter på gatan utanför bostadslängan:

53 fordon höll 30 km/tim eller lägre fart = 45,3 %

64 fordon höll 31 km/tim eller högre fart = 54,7 %

27 fordon höll 36 km/tim och högre fart och hade vid en poliskontroll av hastigheten troligtvis fått böta för fortkörning = 23 %. En av dessa förare hade troligtvis blivit av med sitt körkort.

De 5 högsta hastigheterna på platsen var 55, 47, 43, 43, 43 km/tim
3 st stora lastbilar passerad platsen med hastigheterna 38, 36, 32 km/tim.

Slutord

45,3 % av fordonen höll laglig hastighet och visade respekt för gällande hastighetsgränser.
Att 54,7 % av fordonen körde fortare än gällande regler är tyvärr troligen lika illa på många andra platser i vår stad och det är tyvärr inte så bra. Vad kan vi göra för att få en bättring? Kanske fler hastighetskontroller av polisen. Var finns dessa?

Jag skulle vilja att förarna av hantverksbilar och budbilar skulle lätta på gasen och i sitt stressade arbete ta det lite lugnare ute i trafiken. 2 av 7 hantverksbilar höll laglig fart.
Taxibilarna körde denna gång i laglig fart. Grattis för detta!
Vi hoppas att de hastighetskontroller vi genomfört skall bidra till att vi i slutet av nästa år kan konstatera att vi nått Nollvisionsmålet som är högst 220 döda i trafiken.
Västerås 2019 11 21
Sven – Gunnar Wallin Trafikombud SPF Seniorerna Rudbeckius

 

Hastighetsmätning på Skultunavägen vid Bovieran och Svartågatan i Västerås 2019 10 24.
SPF Seniorerna Rudbeckius trafikombud Sven – Gunnar Wallin tillsammans med Svante Jonsson från Bovieran genomförde en hastighetskontroll på Skultunavägen utanför Bovieran efter klagomål från de boende om att hastigheten på gatan oftast var hög och trafiksäkerheten äventyrades på grund av detta.
Vi kontrollerade hastigheten med laserinstrument mellan kl. 11.15 – 12.15 torsdagen den 24 oktober.
Följande resultat kan redovisas:
Sammanlagt kontrollerades 131 fordon.
42 fordon höll en hastighet av 50 km/tim eller lägre. Det ger 32 % av alla kontrollerade fordon.
89 fordon höll en hastighet 51 km/tim eller högre. Det ger 67,9 % av alla kontrollerade fordon.
Om kontrollen utförts av polisen hade troligen 47 st rapporterats för fortkörning på grund av att de höll 56 km/tim eller högre hastighet. Det ger 35,8 %
De 5 högsta hastigheterna var 78, 76, 72, 72, 72 km/tim.
11 lastbilar passerade och av dessa körde 9 st fortare än 50 km/tim med en högsta fart av 76 km/tim. Detta är också anmärkningsvärda siffror.
2 taxibilar passerade med hastigheterna 55 och 67 km/tim. Inga bra siffror.
Slutord:
Att endast 32 % av de kontrollerade fordonen höll laglig hastighet är mycket oroande eftersom medelsiffran för hela landet har varit ca 45 % tidigare. Dessutom var det klarlagt att de flesta av dessa var svängande trafik in mot Svartågatan eller Rönnbyvägen.
Att 89 fordon = 67.9 % körde fortare än rapporterbar gräns där man kanske kunde bli bötfällda vid en eventuell poliskontroll är ett underkänt betyg för alla bilförare. Vad kan man göra åt detta?
De 9 lastbilsförarna som körde för fort bör också ta åt sig och tänka till i framtiden på att lätta på gasen.
På det övergångsställe som finns inom mätzonen passerade 10 st gående under tiden vi var på plats.
De boendes klagan på att det går för fort ute på Skultunavägen är verkligen befogad.
Västerås 2019 10 24
Sven – Gunnar Wallin
Trafikombud SPF Seniorerna rudbeckius

Hastighetsmätning tillsammans med VLT på Vasagatan i Västerås.
En uppföljning av tidigare hastighetsmätningar som Västerås Trafiksäkerhetsförening gjort år 2016.
Plats: Vasagatan i Västerås strax norr om Skolgatan.
Tid: 2019 05 16 kl. 13.40 – 14.45

Resultat: 218 fordon mättes under den aktuella tiden.
132 fordon höll hastigheten 30 km/tim och lägre = ca 60 %
86 fordon höll hastigheten 31 kn/tim och högre = ca 39 %
33 fordon höll hastighet över 36 km/tim och högre = ca 15%.
Tiderna för kontroller under 2016 var kl. 11.00 – 13.00 medan vi denna gång hade tiden 13.40 – 14.45.

Vi kan konstatera att antalet fordon med lägre fart än 30 km/tim var bättre i år ca 60 % än under 2016 då bästa siffran var 52 %.
V kan också konstatera att antalet fordon med högre fart har procentuellt minskat från 52 % till 39 % Det är mycket positivt och förklaringen kan kanske vara att stressen för resor under lunchtid är högre när mätningen skedde denna tid 2016.
Som en följd av dessa siffror hade även antalet fortkörare som körde över polisens toleransgräns minskat till 15 % mot 26 % år 2016.
De högsta hastigheterna var 57, 46, 45, 44, 44 km/tim
Hastighetsmätningen utfördes av Sven – Gunnar Wallin och Kurt Skoglöf

 

SPF Seniorerna Rudbeckius genomförde en ny hastighetsmätning på Köpingsvägen i höjd med Dünavägen i Västerås tillsammans med VLT
2019 06 12 kl. 13.45 – 14.45

Personal: Sven – Gunnar Wallin + Curt Skoglöf

Resultat: 229 st fordon kontrollerades med laserinstrument
113 fordon höll hastigheten 50km/tim eller lägre = ca 49,3 %
116 fordon höll hastigheten 51 km/tim eller högre = 50,6 %
52 fordon höll 56 km/tim eller högre. Den gräns som man riskerar böter vid akut kontroll = 22,7 %
Kontrollen gjordes strax före befintligt övergångsställe för gående. Under denna timme passerade 9 st gående + 5 st cyklister platsen.
Slutord: ca 50 % av fordonen som passerade kördes med högre fart än tillåten gräns. Detta ligger lite högre än genomsnittet i landet och det är inte så bra.
De som passerade i hastigheter över 56 km/tim hade ökat till 22 % och det är inte så bra.
De högsta hastigheterna uppmättes till 70 km/tim, 68 km/tim, 67 km/tim, 65 km/tim och 65 km/tim

SPF Seniorerna Rudbeckius genomförde en ny hastighetsmätning på Köpingsvägen i höjd med Dünavägen i Västerås tillsammans med VLT
2019 06 17 kl. 15.40 – 16.40

Personal: Sven – Gunnar Wallin + Curt Skoglöf

Resultat: 300 st fordon kontrollerades med laserinstrument
138 fordon höll hastigheten 50km/tim eller lägre = ca 46 %
161 fordon höll hastigheten 51 km/tim eller högre = 53.8 %
58 fordon höll 56 km/tim eller högre. Den gräns som man riskerar böter vid poliskontroll = 19.3 %
Kontrollen gjordes strax före befintligt övergångsställe för gående. Under denna timme passerade 10 st gående + 6 st cyklister platsen.

Slutord: ca 50 % av fordonen som passerade kördes med högre fart än tillåten gräns.
Detta ligger lite högre än genomsnittet i landet och det är inte så bra. Tyvärr hade procenten för dem som höll 50 km/tim och lägre sjunkit något och det är ju tråkigt.
De som passerade i hastigheter över 56 km/tim hade minskat till 19.3 % och det är bättre än föregående mätning.
Anmärkningsvärt denna gång var en mopedist som passerade platsen 3 gånger där vi en gång mätte upp 60 km/tim. Två gånger på cykelbanan och en gång på körfältet in mot centrum. Mopeden saknade registreringsskylt varför den borde klassas som Moped klass 2. Ett oroande trafiksäkerhetsproblem.
Periodvis blev det köer ner mot trafikljusen vid Djuphamnsvägen och då mättes inte hastigheten.
De högsta hastigheterna uppmättes till 85 km/tim, 70 km/tim, 68 km/tim, 68 km/tim och 65 km/tim. En av dessa hade mist sitt körkort vid en poliskontroll.
Västerås 2019 06 17

Sven - Gunnar Wallin