2023 10 19

Varför ändrade man inte skyltningen på rätt sätt i korsningen Drottninggatan – Pettersbergsgatan när man äntligen gjort ett försök att ändra?

När man åker på Pettersbergsgatan i riktning mot Drottninggatan så finns ingen reglering om vad som gäller när jag vill svänga vänster på Drottninggatan.

Jag åker på en vanlig gata och strax före Drottninggatan finns 2 varningsmärken med olika innehåll. En varnar för att det är väjningsplikt för fordon som åker på Drottninggatan från Vallbyleden. Man kan tro att man åker på en huvudled på Pettersbergsgatan och att huvudleden svänger åt höger. Den andra skylten är ett varningsmärke med samma sväng på den eventuella huvudleden men varnar för att det är ett gupp i gatan om man svänger till vänster på Drottninggatan.

Vad gäller det för regler för den turist och oss alla som besöker Västerås och åker på Pettersbergsgatan och vill svänga till vänster på Drottninggatan?

Hen tror sig åka på en vanlig gata men när man närmar sig korsningen måste det vara svårt att veta vad som gäller:

1.      Gäller högerregeln i korsningen?

2.      Betyder varningsmärkena att jag åker på en huvudled sista biten fram mot Drottninggatan?

3.      Jag vet ju att Drottninggatan är en huvudled men vad gäller nu med denna skyltning?

Västerås 2023-10-19

Sven-Gunnar Wallin