2020 12 14

Till
VLT – Debatt
Västerås

Kommentarer till debattsvar i VLT 11 dec 2020. Två artiklar från trafiklärare + expert. Jag har dessutom fått ett mail i min dator från en annan expert och med samma ämnesområde. Tyvärr olika svar från alla tre. Vad gäller egentligen?

Götgatan är skyltad som huvudled från Jakobsbergsgatan och minst fram till Drottninggatan. Enligt lokala trafikliggaren skall Götgatan vara huvudled fram till Drottninggatan men det saknas skylt B 5 varför turistande bilist tror att huvudled fortsätter på andra sidan av Drottninggatan. I korsningen med Drottninggatan skall egentligen huvudleden upphöra. Det betyder att bilisterna borde ha väjningsplikt vid infart på Drottninggatan. I korsningen finns en varningsskylt A29 som troligen betyder att huvudleden skall svänga upp till höger men det är fel eftersom Drottninggatan är skyltad som huvudled hela vägen från Vallbyleden till Råbyleden.

Kommer jag på Drottninggatan norrifrån åker jag på en skyltad huvudled fram mot Götgatan. Den turistande bilföraren tror att alla fordon som skall åka ut från Götgatan har väjningsplikt. Något förvirrande finns en varningsskylt A29 även på Drottninggatan som varnar för att fordon söderifrån och från Götgatan västerifrån har väjningsplikt och att huvudleden svänger till vänster på Götgatan. Detta är inte heller OK.

Fortfarande kan jag inte se vilka regler som gäller för bilister på Götgatan som vill åka rakt fram eller svänga vänster på Drottninggatan enligt ovan redovisade skyltsättning.

Jag kan fortfarande inte se vilka regler som skall gälla för bilförare som kör Drottninggatan söderut mot Götgatan och vill åka rakt fram. Två huvudleder korsar varandra. Varningsskylten försvårar tolkningen.

Två förslag. Ta bort skyltarna i korsningen och sätt dit väjningspliktsskyltar med tilläggstavla "flervägsväjning". Förslag 2 sätt upp skylten B5 "Huvudled upphör" på Götgatan strax före korsningen med Drottninggatan och montera väjningspliktsskylt på samma stolpe.

Västerås 2020 12 14
Sven – Gunnar Wallin