Drottninggatan Pettersbergsgatan

Gör om och gör rätt!

Jag har tidigare skrivit om skyltsättningen i korsningen Drottninggatan – Götgatan med dess nackdelar. Nu vill jag ta upp problemen i korsningen Drottninggatan – Pettersbergsgatan.

Om man som turist åker Pettersbergsgatan österut mot Drottninggatan och vill svänga vänster ner mot Vallbyleden blir man osäker om vilka regler som gäller i denna korsning.

Man åker på en vanlig gata utan huvudled och närmar sig Drottninggatan. Där finns en tilläggstavla utan någon huvudtavla och den talar om för dig att troligen svänger huvudleden höger när du kommer in på Drottninggatan eller också är det en skylt som berättar om busslinjens sträckning. Special för oss i Västeråstrafiken!

Vilka regler gäller egentligen för min färd till vänster på Drottninggatan? Jag åker inte på någon skyltad huvudled och tilläggstavlan talar om för mig att de bilar som kommer från Vallbyleden på Drottninggatan har väjningsplikt mot mig som kommer på Pettersbergsgatan.

Detta gäller ju även när jag vill svänga vänster på Drottninggatan men vad gäller för bilar som åker norrut på Drottninggatan före korsningen med Pettersbergsgatan där man enligt befintlig skyltsättning åker på en huvudled? Dessa åker ju på en huvudled och bör ha företräde före bilar från Pettersbergsgatan. Hur skall bilförarna i de olika kategorierna veta detta?

Mitt förslag är att man skyltar om i korsningen så att även turisterna vet vad som skall gälla. Sätt en skylt om väjningsplikt på Pettersbergsgatan och ta bort väjningspliktsskylten på Drottninggatan. Med denna ändring kommer reglerna bättre att likna reglerna i hela landet.

Gör om och gör rätt!

Sveen – Gunnar Wallin