Insändare Västerås stad

Engelbrektsplan, Drottninggatan – Götgatan, Drottninggatan – Pettersbergsgatan

Till
Västerås stad
Jag har tidigare skrivit till er under många år för att få en översyn på skyltsättningen i korsningarna Götgatan – Drottninggatan och Drottninggatan – Pettersbergsgatan. Jag anser att denna skyltsättning är felaktig men tydligen tycker ni att den är rätt. Nu har jag börjat med privat övningskörning med mina barnbarn och vill nu veta vad som är rätt körsätt i nedan uppräknade körningar i dessa korsningar.
Vad har ni för syn på vilka regler som skall gälla i följande korsningar:

1. Vi kör på Götgatan från Djäknebergshållet och gatan är skyltad som huvudled. När jag kommer fram mot Drottninggatan vill jag att eleven skall svänga vänster ner på Drottninggatan. Före korsningen finns ingen skylt om att huvudled upphör! Det finns en Varningsskylt med en tjock linje som normalt bör visa att huvudleden svänger till höger och två smala linjer som visar att det är väjningsplikt från Drottninggatan söderifrån och Götgatan västerifrån. Drottninggatan är markerad som huvudled på bägge sidor av Götgatan. När man kommer på Drottninggatan norrifrån fram mot Götgatan finns en Varningsskylt där den tjocka linjen markerar normalt att huvudleden svänger vänster och att de smalare linjerna markerar att det är väjningsplikt på Götgatan västerifrån och på Drottninggatan söderifrån. Två gator korsar varandra och bägge är huvudleder enligt skyltarna. Hur bedömer ni vilka regler som skall gälla vid den föreslagna vänstersvängen?

2. Om vi kör på Drottninggatan söderut och närmar oss Götgatan som jag vill korsa och köra rakt fram över gatan. Vad gäller för regler när två huvudleder korsar varandra och med varningsskyltar enligt beskrivning under punkt 1?

3. Vi kör på Pettersbergsgatan västerifrån och fram mot Drottninggatan. Jag vill att eleven skall svänga vänster ut på Drottninggatan för fortsatt färd ner mot Vallbyleden. När man närmar sig korsningen finns en tilläggstavla med en tjock linje som svänger mot höger och en smal linje som visar på väjningsplikt på Drottninggatan för fordon som kommer norrifrån. Pettersbergsgatan är ingen huvudled eftersom den saknar skylt för detta. Tilläggstavlan har ingen huvudskylt. Vad gäller för regler när vi vill svänga vänster ut på Drottninggatan som är en huvudled?
I Korsningar mellan två huvudleder brukar man normalt ha en skylt om huvudleds upphörande på ett ställe och samtidigt en väjningspliktsskylt före aktuell korsning.
Tacksam för ett vägledande svar så snart som möjligt
Västerås 2020 04 29
Sven – Gunnar Wallin mail svengunnar.wallin@gmail.com tel 070-5363384