Lastbilsförarna

Hur sköter sig våra lastbilsförare när det gäller hastigheten på våra vägar?

Jag var en trafikövervakare inom polisen när lastbilsförarna fick åka högst 80 km/tim för många år sedan. Förarna var glada för att få höja hastigheten från 50 km/tim till 70 km/tim och slutligen 80 km/tim. Då fanns det 2 kategorier förare, den seriösa föraren som alltid höll sig till de regler som myndigheterna bestämde och den förare som körde så fort som man kunde. Myndigheterna hade infört regler om hastighetsregulatorer på bilarna som begränsade hastigheten till 89 km/tim och i dessa hastigheter körde denna kategori oftast.

Under den tiden rörde jag mig ofta runt om i landet med en husvagn som begränsade mig till samma hastighet som för lastbilssidan och jag märkte ju alltid när jag blev omkörd av dem som kunde köra i 89 km/tim.

I år är det första året som jag har lämnat husvagnslivet bakom mig och jag har varit en glad pensionär i många år. Tyvärr märkte jag i år att det fanns två nya kategorier lastbilsförare. Jag såg många omkörningar framför mig där en lastbil pressade sig om en kategori som höll 89 km/tim detta betydde för mig att dessa förare har manipulerat sina hastighetsregulatorer som i dag kan vara inställda på 90 km/tim. Det blir oftare en farligare trafikbild än om alla lastbilsförare håller sig till regelverket.

Var fanns trafikövervakarna? Tyvärr är dessa bortprioriterade och man tror att alla polismän skall kunna sköta trafikövervakningen på ett effektivt sätt. Utan utbildning måste man förstå att poliserna inte ger sig in och kontrollerar dessa komplicerade lastbilar.

Troligtvis kommer lastbilsolyckorna att öka i framtiden. Vad gör de ansvariga tjänstemännen, polisen och politikerna åt detta?

Västerås 2022-08-21

Sven – Gunnar Wallin

Trafikombud SPF Seniorerna Rudbeckius