2023 02 09

Nu har ytterligare ett år gått och någon eller några förändringar har inte skett när det gäller regleringen av trafiken i korsningen Götgatan – Drottninggatan.

Fortfarande finns ingen reglering om vilka regler som skall gälla när man på Götgatan från Djäknebergshållet vill åka rakt fram eller svänga vänster vid korsningen med Drottninggatan. Man åker på en huvudled och enligt kommunens trafikliggare skall huvudleden upphöra i korsningen med Drottninggatan. Skylt B5 saknas. Det finns en varningsskylt med tilläggstavla som verkar säga att huvudleden svänger höger upp på Drottninggatan men detta stämmer ju inte med verkligheten. Att det är väjningsplikt på Götgatan västerifrån och Drottninggatan söderifrån framgår också av denna skylt.

Även för trafikanter på Drottninggatan saknas reglering om vilka regler som gäller. Man åker på en huvudled och tar för givet att väjningsplikt gäller för all trafik på Götgatan. Av någon anledning finns en varningsskylt med tilläggstavla som verkar säga att huvudleden svänger vänster på Götgatan och att det är väjningsplikt för trafiken söderifrån på Drottninggatan och västerifrån på Götgatan. Drottninggatan är ju huvudled ända ner till Råbyleden.

Hur kan man lösa detta problem?

Tag bort alla varningsskyltar som finns där och utnyttja den relativt nya skyltkombinationen B1 med tilläggstavla T 13 som finns för ”flervägsväjning” från alla fyra hållen. Sätt dit skylt B5 på Götgatan från Djäkneberget.

Då blir reglerna att den som kommer först fram mot korsningen åker först och det kan förhoppningsvis bli bra för alla trafikanter och det kan underlätta för bussarna.

Västerås 2023 – 02 – 09

Sven – Gunnar Wallin