Naturutflykt 20 maj 2023

Gökafton vid Lomflyn

Lördagen den 20 maj träffades 8 st SPF:are och några medlemmar i Naturskyddsföreningen vid Stenhuset för att tillsammans besöka Lomflyn i hopp om att höra göken och kanske även några andra mer eller mindre rara fåglar.

Lomflyn är en liten tjärn belägen väster om Lisjö helt nära Vågsjön. Den är cirkelrund, inte mer än ca 50 m i diameter och är helt omgiven av en myr.

Det var en magisk kväll med strålande sol och nästan ingen vind, m.a.o. en perfekt inramning av naturen i en tid när det är som allra vackrast.
När vi kom fram inledde vi med att vandra runt tjärnen. Fiskeklubben har spångat runt hela så det blev en lätt marsch. Vi hade inte gått många steg innan vi hörde vår första gök. Den hoade på ganska långt avstånd men fullt hörbart även för oss lite lomhörda. Vi fortsatte och plötsligt hördes den mycket närmare.
Naturskyddsföreningen har satt upp ett antal holkar av varierande storlek längs spången och då insåg man fåglarnas olika behov av holkstorlek, både vad gäller utrymme och ingångshål.
När vi fullbordat rundan tändes grillen och medhavd matsäck intogs under ackompanjemang av vår gök som flyttat mycket närmare och nu hördes ibland från söder, ibland från väster och från norr. På avstånd hördes även en annan gök som dock inte vågade sig närmare.

Innan vi bröt upp beslöt vi att retas lite med vår gök. En av oss härmade mycket naturtroget vår vän och det dröjde inte länge innan han kom flygande rakt över tjärnen, ivrigt spejande efter inkräktaren. Han lyckades dock inte av naturliga skäl lokalisera sin antagonist och vi lät det bero med detta. När sedan solen försvann bakom horisonten fann vi det för gott att avsluta kvällen.
Ett stort tack till Naturskyddsföreningen som inbjöd oss att deltaga denna afton.

Olle Granath

Foto Ia Granath