Naturutflykt till Långsjön 22 april 2020

Utflykt till Långsjön.
En onsdag i april, mitt i coronaeländet, samlades några glada SPF-are för en gemensam vandring till grillplatsen på den västra sidan av Långsjön. I FHM:s anda åkte vi i separata bilar (utom 2 st. sportiga damer som tyckte sig behöva en längre promenad och följaktligen gick dit och hem) till masten varifrån färden fortsatte till fots. Det var en strålande dag med solsken och fåglarnas sång ackompanjerade vår vandring på Bruksleden. Snart var vi framme och alla hittade sina stubbar och stenar att slå sig ner på vid strandkanten (på behörigt avstånd från varandra) för att njuta av medhavd skaffning. Någon grillning blev det inte denna gång, även det enligt FHM:s och brandmyndighetens rekommendationer.
Efter fikat prövades deltagarna i att känna igen och namnge olika bruksföremål som kan finnas i hemmet, t.ex. spolkapsel, dorn och mandolin. För att anstränga hjärnan lite extra så hade vi anammat idén med att vid varje fråga även ha två svenska städer (totalt 24 st.) som skulle memoreras och skrivas ned vid slutet av frågepromenaden. Båda momenten visade sig ungefär lika svåra, men hjärnan fick i. a f. arbeta för högtryck.
Efter genomgången av svaren styrde vi färden tillbaka, nöjda att ha fått umgås ett par timmar med likasinnade, en inte alltför vanlig händelse i dessa dystra tider då nästan allt man tycker är roligt är inställt eller uppskjutet.
Text och foto: Olle Granath