Naturutflykt till Fiskkrakeb 21 oktober 2020

Utflykt till Fiskkraken.

Onsdagen den 21 oktober träffades 15 pigga medlemmar ur SPF Seniorerna-Surabygden för höstens sista strövtåg i vår fina hembygd. Denna gång gick färden till Flisenberg vid sjön Fiskkraken, en anläggning som ägs och drivs av föreningen Vandrarringen. En fantastiskt vacker plats i de djupa skogarna väster om Ramnäs.
Från parkeringen valde de flesta i gruppen att runda sjön motsols på sin väg mot slutmålet, vilket innebar en omväg på ca 4 km jämfört med oss smarta som valde den kortare varianten. Sägas skall dock att valet skedde av egen fri vilja och att vandringen enligt deltagarna var väldigt trevlig, så det gick ingen nöd på någon. När alla kommit fram till slutmålet grillades det korv vid strandkanten och kaffelukten kändes lång väg. Dagen till ära hade vi med oss en ciceron vid namn Bosse som, förutom att han öppnade bommen vid vägen, även berättade om hur anläggningen kommit till för sisådär 70 år sedan. När alla var nöjda och belåtna var det dags att styra hemåt igen.

Text och foto: Olle Granath