Naturutflykt till Stora Acktjärnen 23 september 2020

Utflykt till Stora Acktjärnen

Onsdagen den 23 september gjorde ca 15 medlemmar ur SPF Seniorerna-Surabygden en utflykt till Stora Acktjärnen. En liten sjö belägen i de djupa skogarna väster om Ramnäs. Bruksleden passerar sjön, så vi parkerade ca 3 km söder om och fick därmed en härlig promenad genom högstammig skog och förbi vidsträckta myrar. En natur där man förväntar sig att både älg och annat högvilt ska dyka upp bakom nästa krök. Några sådana såg vi dock inte. Kanske skrämdes de av vår karavan som inte var alltför ljudlös. Det märks att vi inte träffar så många under denna dystra tid och behovet att prata med andra är stort.
Stigen kantades bitvis även av en, till synes, oändlig röd matta. Sällan har väl så mycket lingon skådats i våra marker som detta år.
Väl framme vid sjön kom kaffetermosarna fram och någon lyckades även få till en liten eld som sprakade hemtrevligt. Vi stannade någon halvtimma så att alla hann prata av sig under fikastunden och vände sedan hemåt samma väg som vi kom. Det kändes som om vägen hem var lite kortare än ditvägen.
Text och foto: Olle Granath