Gökotta 5 juni 2018

SPF-gökotta på Stingsberget.
Den 5 juni var det dags för årets gökotta. Några tappra samlades kl. 7.00 för att bege sig ut i okänd mark. Som vanligt var Tom Sävström vår ciceron och han föreslog att vi skulle ta oss till Rövallskojan som ligger efter Bruksleden norr om Surahammar. Vädret, som under flera veckor byggt upp en värme som vi nästan bävade inför, hade under kvällen och natten slagit om och temperaturen hade sjunkit med mer än 10 grader. Inte nog med det, nattens blåst hade fällt träd över vägen upp till utgångsplatsen för vår vandring och gjorde vägen oframkomlig. Efter en kort överläggning om alternativ bestämde vi oss för Stingsberget. Vi vände bilarna och tog oss till åkrarna mellan Ramnäs och Sura. Därifrån leder en grusväg som slutar vid Stingsmossen och vid mossen ansluter Bruksleden som tar en upp på Stingsberget (och vidare mot Ramnäs om man vill det). Under vår vandring till och från berget underhöll Tom oss och berättade om allehanda fåglar som vi hörde, fjärilar, blommor och träd som vi såg och en hel del annat. Någon gök hörde vi dock i vanlig ordning inte. Att få avnjuta en frukost på Stingsberget i strålande sol, om än något kyligt, vägde dock mer än väl upp avsaknaden av göken. Ett stort tack till Tom Sävström för att han ställer upp och lär oss så mycket om vår fina natur.
Text och foto: Olle Granath