Se upp för Skedstorken!

Från Månadsträffen 15 januari 2024.

173 medlemmar mötte upp till årets första Månadsträff.

Enligt annan källa var vi 176!

Den som kan svara för det rätta antalet är väl Lennart Järnö och/eller Lena Bengtsson, som tog inträdet.

Vad var det som drog så många medlemmar till träffen då? Var det för att vi längtade efter att träffas första gången på året? Var det för att Anders Wirdheim skulla berätta om vår fågelfauna eller var det till och med så, att många kom för att Resekommittén presenterade två nya resor och som vi fick boka in oss på vid träffen? Den ena resan går till Bohuslän någon gång i maj och den andra till Joyride-musicalen i september. Troligtvis bidrog allt till att bidra till intresset.

Se upp för Skedstorken!

Ja, det kan vi med fog säga, för det kommer in nya spännande fåglar till Sverige på grund av bl.a. klimatförändringarna. Det menar Anders Wirdheim, som kom till oss för att berätta vad som händer och har hänt i Sveriges fauna.

För att ta den spännande föreläsningen från början, så är det faktiskt så, att det är fler fågelarter, som etablerar sig i landet, än arter som försvinner. Även om skillnaden inte är så stor.
Jag låter bilderna och bildtexterna tala för sig själv:

Förändringarna beror på flera orsaker:

Rödhaken, Råkan och Koltrasten tillhör också vinnarna.

Invandrade fågelarter

Väntade arter som troligtvis kommer:

Detta och mycket mer förtäljde oss Anders och fick välfötjänta applåder för den intressanta informationen. Fåglar lever ju nära oss, så alla hade nog visst intresse för vad vi fick veta.

Fika!

Vi ska inte glömma dessa fantastiska medlemmar, som frivilligt ställer upp och servar oss med kaka och kaffe. Tack vare att de är så många som ställer upp, så går arbetet som på räls. Även om det blev lite kris denna gången, då vi blev fler än beräknat. Tommy Palm fick göra en akututryckning för att införskaffa fler frallor till träffen. Tack till er!

Bland träd och häck

Susanne och Jörgen Strandahl berättade sedan om sitt projekt med möjligheter till hjälp för alla som har trädgård. De har tagit över platsen, som Andreassons Plantskola haft i Skedala. Paret ska dock inte framodla egna sorter av träd och andra växter, utan köper in dessa från speciella platser i Europa.

Dubbar anbefalles!

Något som Ewa Palm förordade i vårt numera vintriga klimat. Men Ewa berättade också om alla aktiviteter, som nu kommer igång inför säsongen. Mer av detta kan du se i Kalendern här. Bridgen, som spelas på Strandvallen 136 varje tisdag efterlyser nya intresserade till sina träffar.

Samt ett litet slag för Hjärnkoll!

Hjärnkoll är en tävling, som förbundet anordnar i hela landet, just den 7 mars. Lite har du snappat upp i nyheterna, men som du kommer att upptäcka i frågorna, så är det väldigt många svar man får gissa sig till. Jag vet, för jag har varit med och envisas att var med varje gång. Så är jag med, så behöver du inte skämmas om det inte blir så många rätt - jag blir ändå sist!

Som vanligt, då jag skriver om de olika aktiviteterna vi har i föreningen, så är reportaget högst personligt skrivet av undertecknad. Har jag missat något eller att något blivit fel, så meddela mig gärna.

Text och foto och filmer: Arne Edlund       edlundarne@gmail.com