Alla överens!

Ingen dålig rubrik, men läs vidare, så förstår du!

Samtliga partier blev överens

Så det blir ingen valfråga vad gäller länets sjukhus. Det blir på tre orter i Halland: Halmstad, Varberg och Kungsbacka. Detta klubbades vid Regionstyrelsens möte den 6/12 2023 och detta meddelades oss på SPF Seniorerna Snöstorps Månadsträff den 18 mars av ordföranden i Regionstyrelsen, Mikaela Waltersson.

I princip, var det detta beslut, som Mikaela kunde berätta för oss. Jag, som var en av de ca 160 närvarande på träffen, har försökt ta reda på lite om Regionsstyrelsens arbete genom att googla på nätet. Vad som kom fram var, att Regionsstyrelsen består av 26 ledamöter, där samtliga politiska partier ingår. Då jag sökte information om ovanstående specifika överenskommelse, hittade jag detta:

Enigt beslut om de halländska sjukhusen

Halland ska fortsatt ha tre sjukhus, två förlossningsavdelningar och två akuter. Det beslutade ett enigt regionfullmäktige under onsdagens (6/12) sammanträde.

Beslutet blev oförändrat från regionstyrelsen och innebär att Halland fortsatt ska ha tre sjukhus på befintliga orter, där Halmstad och Varberg ska ha akut karaktär. Där ska också de två förlossningsavdelningarna finnas.

Under processen till beslutet har många perspektiv vägts samman, så som kompetensförsörjning, beredskap, ekonomi, behoven i fastigheterna och inte minst i verksamheterna. Parallellt pågår arbetet med den lokalförsörjningsplan där verksamheternas behov och sjukhusområdenas förutsättningar vägs ihop för att skapa ett underlag till fortsatt arbete och beslut framåt.

− Det här är ett beslut som kommer att följas av fler. Inriktningsbeslutet vi tagit idag är förutsättningen för det fortsatta arbetet. Det känns väldigt bra att inriktningen är tagen, att vi är enade i beslutet och att vi har ett gediget underlag för det fortsatta arbetet. Det gör att vi har goda förutsättningar framåt, sa Mikaela Waltersson.

Vad Nato-medlemsskapet innebär är svårt att idag planera, då vi vet för lite, fortsatte Mikaela. Men i stort gäller det stora utbyggnader och ombyggnader av våra sjukhus. I Halmstad diskuteras om sjukhuset kan ligga kvar där det ligger med tanke på närheten till regementet. Finns det plats vid Galgberget för ytterligare nybyggnation?

Utöver detta hoppades vi på konstruktiv information om vår tandvård. Där meddelade Mikaela, att det är ett nationellt beslut som ska tas och frågan är om våra tänder tillhör vår kropp!!!!

Vad gäller vår kollektivtrafik, tyckte Mikaela att vi skulle bjuda in och "grilla" Hallandstrafikens ordförande Gösta Bergenheim. Så det får bli en annan månadsträff.

Innan Mikaela Waltersson hade sin information, så välkomnade naturligtvis vår ordförande Ewa, alla som kommit till träffen.

Jag upprepar, vi var ca 160 st där!

Ewa hade en massa funderingar och frågor till Mikaela, men jag vet inte om Ewa fick så mycket svar egentligen. Träffar du Ewa, så fråga henne gärna.

Så var det då dags för den efterlängtade fikastunden och vid denna träff var det första gången som vi hade nya ansvariga för kaffebryggning, dukning, påfyllning och avdukning. Men det märktes inte - allt var perfekt och det är så roligt att vi har medlemmar som verkligen ställer upp och hjälper till. Det för föreningen framåt med aktiva medlemmar.

Underhållning med Leila Posey och Lars Anjou

De framförde finstämda melodier, som stämde överens med den musik, som vi växte upp med. Mycket fint. Vill du se och lyssna på några av låtarna, så trycker du här!

Allt detta rymdes på två timmar innan det var dags för avslut och kort information om nya resor (bl.a. Bremen), en HLR-kurs samt studiebesök på Halmstad City Airport, Vårfesten!, Promenader och mycket mer.

Som vanligt, då jag skriver om de olika aktiviteterna vi har i föreningen, så är reportaget högst personligt skrivet av undertecknad. Har jag missat något eller att något blivit fel, så meddela mig gärna.

Text och foto och filmer: Arne Edlund       edlundarne@gmail.com