Nygammalt!

Några nyvaldes och några steg av, men de flesta stannade kvar och föreningen består!

Ca 170 medlemmar, jo, det är sant, 170 medlemmar på ett årsmöte!

Säg vilken förening som kan ståta med ett sådant deltagande vid ett årsmöte? Men till Kornhillskyrkan kom vi. Kanske för att det alltid är en trevlig stämning vid våra träffar, men också för att det var gratis inträde och fika och underhållning. Jag tror dock att det var för att vi har trevligt vid träffarna.

Och vem inleder då årsmötet om inte vår egen ordförande Ewa Palm.

Parentation

Efter Ewas välkomstord hölls en parentation över de medlemmar som under år 2023 och fram till detta möte har avlidit och efter tända ljus och tyst minut, spelades ett stämningfullt musikstycke med piano och saxofon av Sigge Olsson och Lars Åke Svensson.

Musikunderhållning

Då denna minnesstund var över fortsatte ovannämnda duo med skön och avslappnande sång och musik...

...innan det var dags för efterlängtad fika med den, för denna tiden på året, stora begivenheten: Semlan!

Årsmötet 2024

Huvudnumret för denna träff var dock Årsmötet, vilket inleddes med val av ordförande, sekreterare och protokolljusterare. Det fina med våra årsmöten är, att vi varit lyckligt lottade med bra valberedningar. Det gör att valprocessen är snabb och förutbestämd, så länge inte någon tycker något annat. Men det var det inte och Mats Johansson valdes som mötesorförande, Ingela Classon sekreterare samt Lars Linderoth och Hans Henriksson som protokolljusterare.

Verksamhet och Ekonomi

Ewa berättade sedan lite om verksamheten samt också föreningens ekonomi. Verksamheten vi har innehåller rekordstort antal aktiviteter för våra ca 600 medlemmar, vilket i förlängningen gör att vi också kan rekrytera nya intresserade medlemmar. Problemet ligger i att få med nyblivna 65+. Ser vi till åldersgruppen 65-74 ligger procentsatsen i föreningen bara på 4%, vilket är oroande. Men detta går förhoppningsvis att ändra på med nya ansträngningar på att synas utåt. Att det sedan är svårt att få tag i medlemmar, som vill engagera sig i föreningsarbetet är inte något unikt just för vår förening. Men på sikt, är det viktigt, att var och en av oss kanske engagerar oss mer för att "dra ett strå till stacken".

Vad gäller ekonomin i föreningen, är den stabil, även om den stora kassabehållningen vi hade precis efter pandemiåren nu har återgått till normal storlek. För att Styrelsen ska ha bra koll presenteras nu en verksamhet baserat på ett halvår i taget i motsats till tidigare år, då verksamhetsplanen sträckte sig över hela året. Detta är en fördel med verksamheten, då vi kan vara mer aktuella i tiden med föredrag och underhållare till våra träffar. Viktigt är också ekonomin, då vi med tanke på prisökningar överallt i samhället, kan göra avstämning utan att vi "låst" oss för något andra halvåret. Naturligtvis finns en planering och några dragplåster har vi, t.ex. Carbe&Walter den 16 september. En del artister är vi tvungna att boka långt i förväg p.g.a. popularitet.

Verksamhetsfilm från året 2023

Arne Edlund visade sedan ett sammandrag av vår verksamhet 2023 som bild- och filmspel. Denna kan du se HÄR

Ny- respektive omval

Anders Blomqvist framlägger valberedningens förslag

I löpande takt klubbades sedan dagordningen igenom. Nämnas kan, att 2023 års Styrelse omvaldes för 2024. Följande Styrelse sitter alltså även för 2024: Ewa Palm, ordförande. Kvar i Styrelsen sitter Lars Movinger, Lennart Järnö, Ingela Classon och Ingalill Pettersson. Omval av Christer Wolrath, Christer Karlsson, Lena Bengtsson och Arne Edlund.

Valberedningen har beslutat att avgå, vilket betyder att följande Valberedning valdes för 2024: Johan Erling, Maritza Johansson och Kjell Jonsson.

Avtackning

Därpå följde avtackning av, ska vi kalla det, trotjänare, som på ett förtjänstfullt sätt engagerat och drivit olika verksamheter i föreningen.

Britt Karlsson och Gun-Britt Magnusson, som under fler år sett till att allt fungerat på våra träffar.

Leif Dahlin, bangolf och Ingrid Nilsson handarbetskaféet.

Valberedningen, bestående av fr.v. Jan Johansson, Anders Blomqvist och Margaretha Persson.

Ja, sedan var Årsmötet färdigt och vi ser med tillförsikt fram emot det nya året.

Som vanligt, då jag skriver om de olika aktiviteterna vi har i föreningen, så är reportaget högst personligt skrivet av undertecknad. Har jag missat något eller att något blivit fel, så meddela mig gärna.

Text och foto och filmer: Arne Edlund       edlundarne@gmail.com