Efter ett tag så hände det saker!

Vad händer då man inte sjunger jullåtar mer än en gång om året?

33,3% av oss i SPF Seniorerna Snöstorp

...eller 200 st medlemmar, samlades i Kornhillskyrkans café, för att avhålla årets Julfest måndagen den 11 december 2023.

Som sig bör inledde vår ordförande Ewa. Det var inte, som brukligt, mycket informerande om aktiviteter, utan mer om Nobelfesten, som avhölls kvällen innan. Ewa sa inget om jämförande med de hjärnor som fanns i Stockholm och hos oss i Kornhillskyrkan, men hon tyckte dock att vi skulle ha minst lika trevligt på vår fest, trots att det inte fanns många balklänningar eller frackar på plats. Men några tomteluvor fanns det lite här och var i lokalen.

Landgång med jul

Ej heller blev vi serverade maten på silverfat, utan det blev en jullandgång inköpta på ICA Vallås. Men herregud! Landgången var säkert lika god som trerätters (eller vad det var) på Nobelfesten. Trots bristen av silverfat, ska vi inte förringa dessa fantastiska medlemmar, som frivilligt ställer upp och servar oss med mat, dricka, kaka och kaffe. Tack vare att de är så många som ställer upp, så går arbetet som på räls och det finns ingen som märker att 200 personer varit där. Fantastiskt.

Julmusik

Ingen fest utan musik. Denna gång hade vi anlitat en trio gentlemen, som kallar sig "Blandat och gott". Dessa framförde ett knippe av kända jullåtar. Nu är det så, att det var ett år sedan de sjöng dessa låtar senast och vi vet ju hur det är med minnet i vår ålder (inte att jämföra med snillena på Nobelfesten i alla fall). Så det blev en hel del missar och improvisationer i framförandena, vilket gjorde att det var många som satt och skruvade sig på stolarna och undrade hur kvällen skulle bli.

Lucia

Nä, det var ingen lucia på plats, även om många önskat sig det. Det är svårt att få tag i några nu för tiden, sedan covid härjade. Men visst var det lite speciellt när lucia tågade in. Förresten, varför inte en liten återblick hur det såg ut på den tiden, då vi fick besök av ljusets drottning: Se här ett klipp från 2019

Gamla godingar

Men si, det tog sig! Efter att Blandat och gott fått i sig lite landgång och Julmust (inget annat!) så satte de igång med sin ordinarie repetoar och då blev det bättre. Damerna satt inte och skruvade på sig längre utan gungade i takt med musiken av gamla godingar. Kanske ville de bli uppbjudna, men vi karlar har lite distans, så vi låtsades inte om något.

Julklappar

Som vanligt på våra julfester, så hade det laddats upp med mycket julklappar, som lottades ut till lyckliga vinnare. Till och med jag vann en julklapp på lotteriet, vilket inte hör till vanligheterna. Men det fanns många som blev utan och som vi får hoppas får bättre lycka nästa gång.

Slutet gott, allting gott.

Allt roligt tar ju till sist slut. Så även denna Julfest år 2023. Vi var nog alla väldigt nöjda med att få träffas och ha trevligt ihop då vi gick hem i decembermörkret.

Vill du se fler bilder från festen öppnar du här!

Därmed önskas alla

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR

Som vanligt, då jag skriver om de olika aktiviteterna vi har i föreningen, så är reportaget högst personligt skrivet av undertecknad. Har jag missat något eller att något blivit fel, så meddela mig gärna.

Text och foto och filmer: Arne Edlund       edlundarne@gmail.com