Luffarskoj!

Intressant, lärorik och underhållande eftermiddag.

149 medlemmar, eller nå´t, jag kommer aldrig ihåg antalet jag får! I alla fall, så var det cirkaantalet som sökt sig till Kornhillskyrkans café för att bevista årets sista Månadsträff måndagen den 20 november 2023. Nästa träff är Julfesten, den 11 december. Den räknas inte in som en Månadsträff, utan har det där lilla extra, med stämning och allt. Julfesten är väldigt efterfrågad, så har du inte anmält dig till den, så får du allt sätta fart. Anmälan till den börjar 21 november.

Nog om det. Publiken var väldigt förväntansfulla, med all rätt så här efterpå. Ewa inledde eftermiddagen och presenterade eftermiddagens första gäst,

Lina Hansson från Missing People.

Denna vällovliga organisation, fördelade över hela Sverige, med alla sina frivilliga medarbetare, fyller en stor och viktig funktion i vårt samhälle. Det var under hösten 2010 och vintern 2011 som två snarlika försvinnanden skedde i Göteborg där det blev tydligt, att samhället inte hade tillräckligt med resurser för att söka efter försvunna personer. Missing People Sweden grundades i Göteborg 2012, efter att flera personer hade samlats för att hjälpa till med sökandet efter försvunna personer.

Sökning strävas efter att påbörjas inom 6 timmar

Missing People strävar efter att kunna starta en sökinsats inom sex timmar från det att ett ärende kommer in till vår jour, oavsett tid på dygnet eller plats i Sverige, samt att söka för att rädda liv men också för att ge anhöriga stöd och möjlighet till ett avslut. Visionen är att ingen ska försvinna utan att hittas.

Det finns mycket att berätta om organisationen och Lina var väldigt duktig på att framföra organisationens uppgifter. Mer om verksamheten kan du läsa på deras hemsida här: https://www.missingpeople.se/sv/om-oss/ På denna sida kan du även göra anmälan samt också ge ett bidrag till organisationen (de får inget statligt stöd, utan är helt beroende av olika bidrag).

Vad vore en träff utan fika?

Tja, det hade varit lite fattigt att sitta där vid 15-tiden, utan att få en kopp kaffe med en härlig ost/skink-fralla. Som alltid, så har vi frivilliga i föreningen, som går in och hjälper till med att ta hand om oss under träffen. Och de gör det med bravur. De serverar, de ser till att behövande får mjölk och/eller socker till kaffet, de ser till att ställa i ordning allt efter oss, så ingen märker att vi ens varit där! Vilket jobb! Så ett stort tack till alla er - ingen nämnd och ingen glömd.

Luffarskoj

Så vad kunde det vara för underhållning, som hade rubriken Luffarskoj? Jo, det var två män, Bengt-Göte Bengtsson & Mårten Johansson, som  kom in i salen, som två kringvandrande luffare och såg till att vi fick en underhållande och härlig musikupplevelse med varierande musikaliska och anekdotiska inslag. Mycket uppskattat. Vill du se ca 17 minuter av föreställningens musikaliska begivenhet, så ska du trycka HÄR

Luffarna, var glada över, att vi hade ett lotteri mot slutet, vilket gjorde att alla satt kvar under föreställningen. Skämt åsido, så avlutar vi alltid med ett lotteri på entrébiljetten, där man vinner en entrébiljett till nästa träff (i detta fall dock inte till Julfesten, utan till träffen i Januari 2024).

Vill du se fler bilder från träffen, så trycker du HÄR

Som vanligt, då jag skriver om de olika aktiviteterna vi har i föreningen, så är reportaget högst personligt skrivet av undertecknad. Har jag missat något eller att något blivit fel, så meddela mig gärna.

Text och foto och filmer: Arne Edlund       edlundarne@gmail.com