Börja köra Kvinna!

Viktig information på Månadsträffen.

De 126 medlemmar som hade samlats i Kornhillskyrkans café måndagen den 18 september, fick uppleva både det ena och det andra av tänkvärda anföranden till underhållande toner.

Ewa inledde som vanligt med att hälsa alla välkomna till en givande eftermiddag.

Anhörigas förening

Därefter tog Gun-Britt Lydén, ordförande och kontaktperson i Anhörigföreningen i Halmstad, över och berättade om det jättelika och oavlönande arbetet i hemmet, som anhöriga utför. Det handlar alltså om miljardbelopp som dessa sparar åt staten. Anhörigföreningen kämpar för dessa kämpar med att

• stödja anhöriga i deras situation samt tillvarata deras intressen och därigenom bidra till en bättre livskvalitet för anhöriga och närstående.
    verka för att lokalföreningar bildas samt stödja dessa i deras verksamhet.
  • påverka samhället så att anhörigas situation uppmärksammas och uppvärderas.
  • genom utbildnings- och informationsinsatser nå större förståelse och värdering av anhörigas arbete.
  • vara delaktig i och främja aktuell forskning och utveckling inom anhörigvårdares område nationellt och internationellt.

Det finns många som kämpar för bättre livskvalitet för behövande. Gun-Britt är en av dem, som med inlevelse försöker få oss att förstå vad som pågår i tysthet bakom stängda dörrar.

Här på vår hemsida kan du gå in under rubriken Blandat, där du bl.a. hittar kontaktuppgifter till Anhörigföreningen samt också kommunens Anhörigstöd...eller tryck här, så kommer du direkt dit.

Dags att ta över rodret...förlåt, Ratten!

Caj Nilsson tog därefter över och berättade om en annan sak, som egentligen borde vara självklar, men inte är det. Han menar att det är dags att kvinnorna börjar praktisera bilkörandet mer. Kvinnorna lever i regel längre än vad männen gör och vad händer med kvinnan då? Kommer hon någonstans? Hon har ju helt lämnat över bilkörandet till mannen, det har varit lättast så.

Eller, som Caj berättade, när frun i huset skulle ha bilen för att komma till Apoteket. Hon satte sig i bilen, men ringde snart till mannen och klagade över att bilen inte startade. - Du måste sätta dig i förarsätet, svarade mannen i huset trött. Snacka om gamla vanor.

För att bryta dessa vanor (eller ovanor) finns nu en lösning, som nog de flesta av oss skulle behöva:

Carina Nilsson på Brogatans Trafikskola presenterade lösningen, som skulle innebära en timmes körning med bilskollärare, för att uppleva körning i dagens trafik under säkra former. Du kan se vad detta innebär här:

Det var flera på träffen, som nickade instämmande till vad som sagts och som funderar starkt på att anmäla sig och kanske också en vännina. Inte karlar? Nääää! - vi kan...eller?

Alexandra och Henrik Murdock

Dags för eftermiddagens efterlängtade underhållning av Murdocks. Som vanligt gjorde de ingen besviken. De har ju varit hos oss flera gånger tidigare och lyckas att varje gång förnya sig med sina visor och underfundiga texter.

Vill du höra lite (ca 12 minuter) av programmet, ska du trycka här.

Efter underhållningen, informerade Ewa, om olika aktiviteter som är på gång.

Bl.a. att Bordtennisen startar för hösten, tisdagen den 3 oktober, att Ölprovningen har fått fasta tider, vilket kan ses i vår Kalender. Det finns också några platser kvar till resan Ryttmästarbostället den 27/9 samt också till julmarknaden i Burg den 5/12.

Fredagslunchen

Ewa efterlyste också medlemmar, som skulle kunna tänka sig att ordna med de så populära Fredagsluncherna. Ett arbete som inte är betungande. Det gäller bara att utse en restaurang som serverar mat, kontakta dem och fråga om de är intresserade att ta emot oss på en fredagslunch. Därefter att ta emot anmälningar av oss som vill vara med. Mer än så är det inte. Så vi hoppas det finns någon frivillig, eller frivilliga, i föreningen som anmäler sig. Annars är risken stor för att luncherna "snöar inne".

Resekommittén meddelade också att de önskar förslag på resor, som medlemmarna önskar sig. Det finns säkert många som har förslag och nu har chansen att realisera detta genom att kontakta kommittén.

På tal om kommitté, så tackade Ewa och alla vi andra de, som under ledning av Gun-Britt, jobbar med dukning, servering och allt annat som gör, att vi trivs så bra vid våra månadsträffar. De var förresten färdiga med sitt arbete, lååångt innan undertecknad var färdig med sin hjälp till de som behövde hjälp med sina mobiler. Men sedan gick alla hem i den ljumma sensommareftermiddagen, med en skön känsla, att få ha upplevt ännu en minnesvärd träff.

Som vanligt, då jag skriver om de olika aktiviteterna vi har i föreningen, så är reportaget högst personligt skrivet av undertecknad. Har jag missat något eller att något blivit fel, så meddela mig gärna.

Text och foto och filmer: Arne Edlund       edlundarne@gmail.com