Robotar tar över!

...eller vad ska man tro?

Ca 100 medlemmar och några till, pulsade genom den nyfallna snön, för att komma till SPF Seniorerna Snöstorps Månadsträff måndagen den 21 november 2022.

Så vackert det var med den vita snön som la sig som ett täcke över allt det mörka marken. Det ska vara snö vid denna årstiden! Dock inte i Kornhillskyrkans samlingssal, där vi höll till.

Denna novemberdag pryade jag med "personalen". Stressade med att lägga ut brickor, servetter och muggar. Efter det skulle Frallan på. Andra sysslade med att brygga kaffet, sätta fram stolar i tillräckligt antal. Men det var bara början - det var en hel del efter träffen också. Men det återkommer jag till.

Margaretha, nyklippt sedan 80-talsfesten(!), inledde träffen med allt som var på gång. Nämnas bör de medlemmar som åker ner till Berlin på torsdag (24/11) för att se hur där ser ut under julskyltningen, Bordtennisen som är på måndagar kl. 16:30 i Allmogegården, Canastan, Bridgen, Bangolfen, Målning, m.m. Fredagslunchen den 25/11på Restaurang Carl inte att förglömma. Ja, det är hela tiden full rulle och många möjligheter för den medlem, som vill hitta på något.

Men det finns plats för fler aktiviteter. T.ex. är det en resa till Malmö Operan den 10 mars nästa år med musicalen Funny Girl. Vad jag förstår av inbjudan (som kommer på annan plats här på hemsidan), så kommer bl.a. Sanna Nielsen och Marianne Mörck att medverka. Sedan är det en studiecirkel om Wilhelm Moberg på gång och som kommer att avslutas med en tur till Mobergs hemtrakter och Småländska Glasriket. Några platser finns kvar till Falkenbergsrevyn den 26 februari och som inte det vore nog, så håller Programkommittén just nu att ta fram ett digert program för nästa år.

Trafikkunskap

Sedan var det dags för vår Trafikexpert Caj Nilson, tillsammans med fru Anita, att tala om lite av våra skyldigheter i trafiken. Han berättade med PowerPoint-hjälp (bilder framtagna i ett speciellt bildprogram på dator) bl.a. om hur viktigt det är med reflexer under denna årstider. Vidare att det är dags för Vinterdäck (vilket antagligen många förstod nu när snön dalade). Blinkers verkar inte finnas på nyare bilar, för det är få som använder dessa för att visa vart man tänker svänga. Speciellt i rondeller. Mer om detta och lite till hittar du på denna film, som är lite omarbetat från Cajs framträdande.

KPR, RPR samt RPK

Sedan kom då Ann-Margreth Nilsson och berättade om det fantastiska arbetet hon (och även andra) lägger ner på viktiga frågor i KPR (Kommunens Pensionärsråd) och RPR (Regionens Pensionärsråd), samt RPK (Regeringens Pensionärskommitté). P.g.a. valet är det just nu nya konstellationer som ska platsa i dessa olika råd och kommittéer, men arbetet kommer sedan att fortsätta för att vi pensionärer ska få en god ålderdom. Det allra största problemet är bristen på människor, som vill arbeta med oss gamlingar i framtiden.

Därför pågår vid sidan om framtagning av produkter såsom vridbara wc-stolar, sängar som på enkelt sätt kan fällas ihop och bli en fåtölj m.m. Allt för att underlätta, effektivisera och rationalisera vården framöver. Framför allt handlar det förstås om kostnadsbesparande åtgärder.

Nu klarar jag inte av att berätta allt som Ann-Margreth framförde och som väl är, så har jag fått hennes manus, som du kan hitta här. Läs gärna detta för det är viktiga frågor och vi ska vara glada för att Ann-Margreth lägger så mycket energi på oss.

Nu blev jag lite osäker på vilken ordning föredragshållarna var. Men i vilket fall, så såg Margaretha till att alla fick sig en genomgång efter allt sittande. Bra gjort!

Musikfrågetävling

Sist, men inte minst, så kom Mats Johansson fram till podiet och satte igång en Musikfrågetävling som fick de närvarande att sucka och minnas tillbaka till "gamla, goda tider". Det var Sven-Ingvars, Tages, kända filmlåtar och mycket mer. Någon grupp hade en himla massa rätt på frågorna medans andra hade något mindre. Men det var inte så viktigt med själva tävlingen, utan mer att vi tillsammans diskuterade vad det var för ena som sjöng låtarna, eller vilka titlarna var. Mycket trevligt.

Kaffe och fralla avslutade träffen tillsammans med det sedvanliga lotteriet, där vinsterna var entrébiljett till nästa träff. Dock inte till Julfesten vi ska ha måndagen den 12 december. Då kommer det bli fullt i Kornhillskyrkan med ett litet luciatåg, jullandgång och lotteri m.m. Till Julfesten har det varit anmälan, och den listan blev som vanligt fulltecknad väldigt snabbt.

Har jag glömt något? Ja, just det! Pryo-platsen innebar att efter träffen plocka in alla muggar, brickor m.m. och fylla korgarna till maskindisken. Kaffe-termosarna tömdes och sköljdes, borden torkades, extrastolarna packades och kördes till sitt utrymme. Det sopades och torkades. Ja, efter en timme, så var allt klart och "personalen" kunde gå hem efter fullgjorda plikter. Duktiga ni! Kul att se vad som händer i bakgrunden.

Det var en sak till: Det blev fler bilder från träffen, vilket du kan se här.

Som vanligt, då jag skriver om de olika aktiviteterna vi har i föreningen, så är reportaget högst personligt skrivet av undertecknad. Har jag missat något eller att något blivit fel, så meddela mig gärna.

Text och foto: Arne Edlund       edlundarne@gmail.com