Rena väckelsemötet!

...eller vad ska man säga?

Ordet väckelsemöte kan bl.a. användas så här: Våra lyckoberusade tankar rusade iväg och det blev lite väckelsemöte över alltihop. Så då går det ju faktiskt bra, att använda ordet i detta sammanhanget, då 80-talsfesten gick av stapeln onsdagen den 16 november i Snöstorps Allmogegård.

För visst var det fart och fläng, högt till tak, massor av skratt och ljuvlig musik hela kvällen, då ca hundra medlemmar samlades för fest. Inte att förglömma den 80-talsinspirerade maten; Potatissallad, rostbiff med grönt

och till dessert Päronhalva med smält After Eight och Vispgrädde.

Men låt oss börja från början. Jag hade äran att ingå i arrangörsgruppen tillsammans med Margaretha, Ewa, Britt, Gunn-Britt och Lars.

...och jag måste säga att det är en härlig känsla att jobba med "proffs", som hela tiden vet vad som ska göras och inte göras. Så det gällde för mig att bara hänga med och inte vara i vägen.

Och så här fint blev det innan festdeltagarna började anlända:

Se och njut, för efter festen såg det inte ut så här längre!

Sedan var det dags för festdeltagarna att komma. Orkestern var på plats tidigt.

Då alla kommit var vi vana vid att vår ordförande Margaretha hälsar välkommen, men i stället kommer det in en 80-talsbrutta och berättar om att detta egentligen är en efterfest efter den jubileumsfesten som var i slutet av september. Och som sig bör på en efterfest är det inte smoking och långklänning som gäller, utan lite lättare och gärna då i 80-talsform.

Kanske på sin plats att här tala om, att föreningen SPF Seniorerna Snöstorp firar 40-årsjubileum detta år 2022. Och som det stod i programmet för kvällen, så startades föreningen den 15 oktober 1982 i Snöstorps församlingshem. Den förste ordföranden hette Valter Axelsson.

Nåväl. Bruttan inbjöd nu alla att ta för sig av kvällens meny. Under tiden spelade Elvis 4-ever smakfull och härlig bakgrundsmusik. "Personalen" hade fullt upp med att servera och vara till lags där det behövdes.

Sedan brakade det loss med en show av Elvis 4-ever, fullt med anekdoter och minnen från 50-, 60- och 70-talet i Halmstad. Alla kände igen sig i historierna, i alla fall de, som bodde i Halmstad på den tiden. Allt detta blandat med kända låtar från då. Men då det verkligen tände till, var när det berättades om kyrkorna i stan och orkestern drog igång med Pärleporten! Jag fick gåshud, när alla reste sig, klappade händer och sjöng med, så taket lyfte sig på Allmogegården. Helt, helt otroligt!

En inspelning från festen kan du se här  innehållande inledningstalet och delar av showen och lite annat smått och gott. Filmen är hela 47 minuter lång, men det var många fina låtar du kan njuta av.

Allt roligt har ett slut och framåt 22-tiden kändes det som det var dags att göra uppbrott medan man fortfarande kände sig ung.

För oss i "personalen" var det bara att plocka ner och smälla alla ballonger, släcka alla levande ljus, duka av, plocka ihop borden, diska, torka och städa innan det var dags att även för oss gå hem. Det var, som sagt, en glädje att få hjälpa till med detta och se vad som händer "bakom kulisserna". Tack till er alla, samt även ni som hjälpte till, ingen nämnd och ingen glömd.

Sedan är det så, att förutom filmen, som nämnts ovan, så togs en massa bilder. Dessa finns i Bildgalleriet, som du hittar här

Ett särskilt tack till Britt Karlsson, som lånade ut sin mobil, så jag kunde fortsätta att plåta och filma, då min egen mobil meddelade, att det inte var tillräckligt med batteri kvar för att fortsätta.

Som vanligt, då jag skriver om de olika aktiviteterna vi har i föreningen, så är reportaget högst personligt skrivet av undertecknad. Har jag missat något eller att något blivit fel, så meddela mig gärna.

Arne Edlund       edlundarne@gmail.com