På besök hos Nilssons

En spännande upplevelse i "vinter"rusket

Torsdag den 23 januari gjorde vi ett studebesök på

i Laholm. Ett börsnoterat företag, som specialiserat sig på att bygga ambulanser, begravningsbilar och räddningsbilar byggda på, i huvudsak, Volvo-chassier. Bolaget startades 1945 som Yngve Nilssons Karosserifabrik och har sedan starten tillverkat specialfordon. Kunderna finns framförallt i Europa där de största marknaderna är Skandinavien och England.

Företagets VD och f.n. också produktionschef, Fredrik Nilsson, berättar här för oss kunskapstörstande seniorer om företagets historia. Bl.a. sades att man visserligen bygger på Volvo-chassier och att Volvo-märket sitter i fronten, men att det egentligen idag är bilar som heter NILSSON! Företaget köper alltså chassier, främst XC90, från Volvo och specialbygger sedan bilarna efter kundernas behov.

Det var mycket som sades, men, med det begränsade utrymme som finns i undertecknads hjärna, så tror jag inte jag kan redovisa så mycket av det, utan bilderna får tala för sig själva.

Fordonsemblemet, som sitter på sidorna av varje bil. Obs, att bilarna är blanka som speglar, så det är därför verkstadsgolvet speglar sig så "fint" i lacken.

Till och med glasrutorna som ska sättas på bilarna, putsades minutiöst före monterandet.

Volvobilarna levereras till Nilssons med full kaross och inredning. Hos Nilssons plockas bilarna ner totalt och delarna som blir säljes eller går till skrot. Efter det förlängs chassierna med olika längd beroende på om det är ambulans eller begravningsbil som ska göras.

- Oj, vad ska denna sladden sitta?

I dagens moderna bilar sitter ett virrvarr av sladdar, som ska styra all elektronik. Dessutom skall ytterligare sladdar sättas in för att sköta hissanordning, bår och annat i en ambulans. Till och med i begravningsbilar är det en mängd elektronik idag. Också med höj- och sänkbar bår för kistor. De ursprungliga och befintliga sladdarna ska i sin tur förlängas beroende på förlängningen av bilen.

En hel del att göra alltså och som sköts av kunnig personal på företaget.

Påbyggnaden av specialfordonen görs på ett annat special-företag och levereras till Nilsson. Påbyggnaderna är gjorda i kolfiber, som är starkare och lättare än plastpåbyggnad. Hör och häpna; Dessa påbyggnadet klistras sedan på chassiet!

Begravningsbilar lackeras påfallande ofta vita nu för tiden. Mest för leverans till Danmark, men det förekommer i Sverige också.

Fredrik visar här en ledningsbil för Räddningstjänsten. En bil som innehåller allt i elektronik, data och TV.

Här är färdiga resultat som ska levereras till kunder. Ambulanserna är beställda av Norge och begravningsbilen ska på visning i Holland.

Sedan var det dags att vända ryggen till och tacka för oss.

Vill du läsa mer om företaget, så har de en hemsida: http://www.nilsson.se/om-nilsson-bil/historia/

Så det var bara att traska ut i det råkalla vädret. Desssutom hade det också börjat regna. Då styrdes färden mot Gröna Hästen i Laholm, där vi intog en god lunch och hade trevliga samtal.

Ovanstående är, som vanligt, ett högst personligt intryck av vad vi upplevde på vår Studieresa till Nilsson Special Vehicles i Laholm.

Arne Edlund edlundarne@gmail.com