Målarna Del 1

Från första blyertsstrecket till färdigt alster

Det finns ju ett talesätt (eller sanning) att män inte kan göra två saker samtidigt. Jag har inte trott på det riktigt, förrän nu. Jag har lite erfarenhet av det, eftersom jag har kunnat göra en jämförelse mellan Målarna och Handarbetscafféet, vilka jag besökt.

Det rådde total tystnad, då de framtida konstnärerna började dra de första strecken med sin blyertspenna eller kolkrita på det vita papperet. Det var så tyst, så jag kände mig tvungen att lägga in lite bakgrundsmusik på filmen, som ni kan trycka vidare och se lite längre ner.

Målarna är en grupp som har sitt ursprung från en av Vinkunskapskvällarna (är ni förvånade?). Efter en sådan Vinprovningskväll var det några karlar, som skojade om att på kul försöka dra igång en aktivitet för att teckna och måla. Det var då 3-4 stycken som nappade på idén och eftersom en av deltagarna också var en konstnär, Jan Wassman, så var det inte så svårt från ord till handling. Sedan kom det till några på vägen hem och plötsligt var det en grupp på sju stycken karlar som var beslutsamma att dra igång. Det är lika bra att dra namnen i gruppen: Förutom Jan Wassman, är det Christer Wolrath, Claes Karlsson, Jan Johansson, Anders Blomqvist, Lars Linderoth samt undertecknad.

Det är väl lika bra att ni, som läser detta, lär er namnen. Detta då ni vid framtida utställningar, med stolthet kan säga, att den konstnären känner/kände jag!

Anders Blomqvist och Lars Linderoth lyssnar andäktigt på Jan Wassmans visa ord.

Nåväl. Efter första mötet, som handlade om planering och upplägg över en kopp kaffe hemma hos Jan Johansson, så var det då dags för den praktiska delen av aktiviteten. Vi träffades i Scoutstugan i Snöstorp, onsdagen den 5 februari, där vi packade upp varsin målarlåda, som vi beställt. Rena julafton, alltså! Sedan, tog Jan Wassman över och ledsagade oss genom kritstreckens mysterium - vi skulle ju börja från början. Inget målarkludd förrän vi lärt oss dra första strecket på ett vitt papper!

En apelsin var vår första modell att teckna av. Nog så svårt. Men med tanken av att vi, någon gång i framtiden, skulle få måla av en riktig levande modell, så fick vi stå ut med denna, stillaliggande apelsin så länge. Och, som jag skrev i början, koncentrationen och tystnaden var total, då de första praktiska övningarna gjordes. Alla gick in i sin egen värld och skapade en apelsin på sitt ritblad, helt efter eget huvud. Apelsinerna blev lite olika hos var och en. Vi ser tydligen ett apelsin på olika vis. Väl det - hade varit tråkigt annars.

Jan visar här att man måste hålla acrylfärgerna fuktiga under tiden man jobbar.

Här kan du se filmen!

Jan Johansson och Anders Blomqvist.

Efter några timmar, så var den första praktiska träffen klar och vi fick plocka ihop alla våra paletter, penslar, färger m.m. för att göra plats och rent för nästa hyresgäster till Scoutstugan. Som ni förstår, så efterlyser vi en plats, där vi kan låta våra grejor vara kvar tills nästa gång. Det är lite pyssligt för oss att packa ihop sakerna varje gång och det kan i slutändan leda till att vi tröttnar - och det vill vi väl inte!

Nästa träff, eller Del 2, är bestämt till torsdag den 13e februari kl. 09:00.

Ovanstående referat är helt taget ur undertecknads huvud och är således skrivet utan personligt ansvar, vilket gör att ni inte kan klaga på vad som skrivits eller fotats! Arne Edlund edlundarne@gmail.com