Luciafesten

För dig som var där och dig, som inte kunde vara med.

SPF Seniorerna Snöstorps Luciafest

är ett uppskattat evenemang. Så även detta år, 2019, då nära 200 medlemmar hade bänkat sig, för att se och höra Lucia med tärnor, tomtar och pepparkaks"gubbar" framföra sitt program i Kornhillskyrkans lokaler. Det var naturligtvis fullsatt och de närvarande fick uppleva ett oförglömligt uppträdande.

Men allra först inledde vår ordförande, Margaretha Persson, med att berätta lite kuriosa om julens traditioner och dess uppkomst. Bl.a. fick vi höra bl.a. om skinkans, granens och julklapparnas inträde i våra liv.

Östergårdsskolans musikelevers Luciatåg

Därefter var det då dags för Östergårdsskolans musikelevers Luciatåg. Årets tåg var en succé, med glädje, skönsång och de unga elevernas lite naiva och orädda framförande av sitt sång- och anförandeprogram. Vi i publiken kunde inte låta bli att applådera de enskilda framförande mitt i luciasångerna. Bland det bästa på många år, var omdömet.

En längre video (ca 30 minuter) kan du, som inte kunde vara med och du, som vill återuppleva lucian, se här:

En liten sak bara (för att skydda mitt anseende). Videon gjordes i halvmörk lokal och därför är bilderna kanske inte så skarpa. Men hellre det än en helt upplyst lokal utan stämning - eller hur? Dessutom en riktig tavla, som jag inte riktigt kunde rå för, då jag inte hade ett framförandeprogram (som inte fanns). Efter ca 20 minuters filmande var jag tvungen att ta en paus, för att blodet skulle rinna till i mina armar igen. En sång gör väl inget om jag inte filmar, tänkte jag. Men då passade eleverna på att göra kvällens mest uppskattade framförande av sången "Halleluja"! Alltså, släng dig i väggen Jöback! Men, som sagt, det uppträdandet får vi, som var där, bara minnas.

Se videon här!

Julegröt med saftsås

Efter det mycket uppskattade luciaframträdandet bjöds in till julegröt med saftsås i vår vanliga lokal i kyrkan.

och skinksmörgås, förståss!

På borden stod framdukat dryck m.m.

När nästan 200 medlemmar samlas, så blir kön ganska lång vid kantinerna. Enligt rapporter förekom det inget tumult eller bråk i köerna, utan allt gick städat och ordningsfullt till, enligt våra värdar. Precis som det anstår en välrenomerad förening som SPF Seniorerna Snöstorp.

Efter gröten, kaffet och struwan, tog vår ordförande ordet vid mikrofonen. Berättade bl.a. om olika kommande resor och aktiviteter. Margaretha nämnde också vikten av att ha en mejl-adress, då mer och mer kommer att skickas ut till medlemmarna per mejl, då portot för utskick har blivit en stor utgiftspost för föreningen. Det vår orförande glömde att framföra var, att kommande reseprogram och aktiviteter (och annat smått och gott - bl.a. den här Luciafesten) också kan ses på vår hemsida. (undertecknads egen anmärkning!)

Under lottdragningen, kunde våra duktiga frivilliga värdar för festen, ta sig en välförtjänst paus. Tror att flera av dem vann på lottdragningen också, vad jag minns. Men det är väl helt okej, tycker jag, som blev utan vinst.

Så, det var vår Luciafest år 2019, det. Alla som var på plats var väldigt glada och nöjda med evenemanget och gick sedan hem i "vinterns" blåst och regn. Vinterstämningen kom dagen därpå, med med minusgrader och sol. Men snön låter vänta på sig.

Vid datorn: Arne Edlund. edlundarne@gmail.com