Försäkringar inom SPF

SPF Seniorerna har en företags-/ansvarsförsäkring som gäller för alla lokalföreningar.
"Mötesförsäkringen" / Olycksfallsförsäkringen gäller för alla medlemmar i samband med föreningsaktiviteter, samt till och från dessa.
Medlemmar erbjuds även en privat gruppolycksfallsförsäkring och grupplivförsäkring.

Gruppolycksfalls- och Grupplivförsäkringen

Alla medlemmar i SPF erbjuds försäkringar hos Skandia.
Medlemskap i SPF Seniorerna är en förutsättning för att den skall vara giltig, oavsett om premie betalats.
Livförsäkringen kan endast tecknas mellan 60–70 år.

Kortfattad information om försäkringar för nya medlemmar

Alla medlemmar i SPF Seniorerna omfattas av förbundets gruppförsäkring hos Skandia, ofta kallad mötesförsäkring, när de deltar i träffar och andra aktiviteter. Mötesförsäkringen ingår i medlemsavgiften. Varje medlem kan också teckna en frivillig gruppförsäkring hos Skandia.

Gruppförsäkring hos Skandia

Försäkringserbjudande till nya medlemmar
Nya medlemmar som kan omfattas av medlemsförsäkringen får ett kostnadsfritt försäkringsskydd under sina tre första medlemsmånader. Erbjudandets innehåll bestäms utifrån ålder och kan omfatta livförsäkring och olycksfallsförsäkring.

Nya medlemmar mellan 60 och 70 år erbjuds per automatik följande:
• Livförsäkring 1 prisbasbelopp
• Olycksfallsförsäkring

Nya medlemmar som är under 60 år eller fyllt 70 erbjuds endast olycksfallsförsäkringen.

Den som inte vill behålla försäkringen efter de första 3 månaderna kan välja att helt bortse från det inbetalningskort som kommer från Skandia. Om premien inte betalas avslutas försäkringen per automatik.

Viktigt att tänka på:
• Gruppförsäkringen är kopplad till medlemskapet i SPF Seniorerna. Om medlemskapet upphör sägs även försäkringen upp.
• Livförsäkringen går endast att teckna som ny medlem. Slutåldern är 85 år.
• Olycksfallsförsäkringen kan tecknas oavsett längd på medlemskap och ålder.

Möjligt att ändra grundbeloppet för olycksfallsförsäkringen
Den gruppolycksfallsförsäkring som erbjuds har 10 prisbasbelopp (pbb) som grund.
Den som vill kan höja grundbeloppet till 15 pbb eller 20 pbb. Den medlem som vill göra detta tar själv kontakt med Skandia om detta.

Prisbasbeloppet 2022 är 48 300 kr.

Månadspremier 220401–230331
Olycksfall 10 pbb: 23 kr
Olycksfall 15 pbb: 27 kr
Olycksfall 20 pbb: 31 kr

Livförsäkring slutålder 85 år 0,5 pbb: 84 kr
Livförsäkring slutålder 85 år 1,0 pbb: 168 kr

Föreningsförsäkring

Alla föreningar har gemensamt en mindre försäkring som ger ett skydd gällande ansvar och mindre belopp ospecificerade inventarier (om föreningen har inventarier för mer än 25000, så bör dessa specificeras).

Läs mer om de försäkringar som Skandia erbjuder på www.skandia.se/spfseniorerna

Frågor om försäkringarna eller villkor? Kontakta Skandia!
mejl: spfseniorerna@skandia.se telefon: 0771-16 60 60