Jean Sibelius, Lena Immonen spelar

Vid medlemsmötet i mars fick vi ett trevligt återseende med Lena Immonen som guidade oss vid förra årets resa i konungarnas spår mellan Åbo och Helsingfors. Där vi gjorde stopp spelade hon piano för oss.

SPF Seniorerna Köpingshus hade medlemsmöte innan coronaviruset slog tlll. Förra årets resa till Finland som gick i konungarnas spår mellan Åbo och Helsingfors guidades av dagens gäst, Lena Immonen. Hon har spelat piano länge, samarbetat med Viking Line och samtidigt börjat spela piano offentligt. Resenärerna fick ett smakprov på hennes pianospel, så Jacqueline Adlofsson passade på att engagera henne till ett av våra medlemsmöten. Tillsammans med sin man Timo Immonen som gjort bildspelet till musiken som vi fick ta del av.

Jean Sibelius Tema: Träd-serien, där vi fick höra henne spela Rönnen, Furan, Aspen. Björken och slutligen Granen. Det sista stycket måste alla finska elever lära sig att spela. Lena Immonen berättade före, mellan och efter de olika pianostyckena mycket om Jean Sibelius och hans liv.

Jean Sibelius levde mellan 1865 - 1957, började redan vid  års ålder spela och som 6-åring skrev han "vattendroppar". Studerade musik, blev Sibelius-Akademien, men som tonåring valde han att spela violin parallellt som han studerade juridik. Arbetade i Berlin, som han besökte 36 gånger, i Wien ett par år, men sen i Helsingfors.

Gifte sig med Aino Järnefelt, som var hans hustru i 66 år. De fick6 döttrar varav fem blev vuxna och alla gifta med kulturmänniskor och konstnärer.

Han var oerhört produktiv skre många symfonier, Finlandia och psalmer.

Sibelius vals i e-dur och avtackades med en ljuskrona i stearin av Jacqueline Adolfsson.

Bostadsenkäten
Därefter presenterade Per-Åke Moe resultaten av bostadsenkäten om hur seniorer bor, hur de vill bo och när de vill flytta till annat boende. Det var endast en mindre del som tyckte bostadsbyte var aktuellt direkt. De flesta som svarade att efter fem år kanske det blir aktuellt. De flesta var intresserade av lägenhet om 3 rum och kök.

Idag akut brist på demensboende,och det kommer att finnas ett bostadsförsörjningsprogram som föreningens "bostadsgrupp" kommer att vara engagerad i.

Information´från distriktet
Sedan introducerade föreningens ordförande Veine Eliasson distriktets ordförande Lisbeth Vernersson, som försöker komma ut till alla föreningar på möten i anslutning till årsmöte eller medlemsmöte.
SPFs mål och riktlinjer är: Vi-anda och identitet, rekrytera och behålla, påverkan och inflytande samt synas och höras.
Viktiga frågor där SPFengagerar sig i gäller IT-frågor, bankernas kontanthantering, seniorbostäder mm.
En mängd aktiviteter kommer att ske framöver och kallelser, inbjudningar och information ges längre fram.

Sedvanlig avslutning med kaffe, god bulle och lotteridragning.

Barbro Broman